جزییات محدودیت‌های کرونایی اصناف در شیراز

  • 16 فروردین 1400 - 21:12
جزییات محدودیت‌های کرونایی اصناف در شیراز

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس، با اشاره به همراهی فعالان صنفی در اجرای دستورالعمل‌های مصوب ستاد مدیریت کرونا طی ماه‌های گذشته، قرمز شدن وضعیت شیراز را یادآور شد و محدودیت‌های فعالیت اصناف در این شهرستان را تشریح کرد.

سید محمود هاشمی دوشنبه ۱۶ فروردین در حاشیه جلسه کمیته مدیریت بیماری کرونای اصناف شیراز، به خبرنگاران گفت: اصناف شیراز خود را ملزم به رعایت دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در موضوع محدودیت‌ها می‌دانند و همکاری لازم را در این زمینه خواهند داشت.

او گفت: کسبه و بازاریان شیراز در امر پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از پیشگامان اصناف کشور هستند و در اسفندماه ۹۸ و پیک های بعدی این بیماری، با تعطیلی داوطلبانه واحدهای صنفی خود، سلامتی همشهریان را بر معیشت خود ترجیح دادند و یقینا مردم قدرشناس شیراز این ایثار و از خودگذشتگی کسبه و بازاریان عزیز همشهری خود را فراموش نخواهند کرد.

هاشمی یادآور شد: چنانچه بیشتر شهرهای کشور، بار دیگر به وضعیت قرمز بازگردند، بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود ۳ میلیون نفر شاغل در آن، به تعداد روزهایی که در شرایط قرمز قرار می‌گیریم، بیکار خواهند شد، این امر به معنای خساراتی سنگین بر اقتصاد و معیشت خانوارهایی که از مشاغل صنفی ارتزاق می‌کنند خواهد بود.

چاره اندیشی برای جبران یا کم کردن زیان اصناف

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس گفت: امیدواریم از امروز برای جبران یا به حداقل رساندن خسارات ناشی از تعطیلی صنوف که معیشت خانواده خود را از طریق کسب و کار صنفی خود ارتزاق می کند چاره اندیشی شود هر چند بسته های حمایتی در سال ۹۹ ویژه اصناف دیده شده بود اما با ادامه بحران رکود اقتصادی و زیان های ناشی از شیوع بیماری کرونا در بخش اصناف نیاز است حمایت های جدی تر و ملموس از این بزرگترین تشکل مدنی کشور انجام شود.

محدود شدن فعالیت صنوف

هاشمی با بیان اینکه با توجه به وضعیت قرمزکرونا در شهرستان شیراز محدودیت‌های جدید اصناف برای مقابله با وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا اعمال می شود، ادامه داد: بر اساس رنگ بندی اعلام شده، شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته و به همین دلیل همه اصناف و مشاغل به غیر از گروه ۱ به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود.

وی ادامه داد: فعالیت کارمندان اتاق اصناف مرکز استان فارس و اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز بر اساس دستور العمل ستاد مدیریت بیماری کرونا در بخش های غیر ضروری با حداکثر یک دوم پرسنل و در مشاغل ضروری با حضور حداکثر دو سوم پرسنل انجام می شود.

عضو ستاد مدیریت بیماری کرونا استان فارس با بیان اینکه در بخش صدور پروانه کسب ویژه متقاضیان نیز علیرغم محدودیت های موجود نگرانی وجود ندارد، افزود: خوشبختانه با فراهم بودن زیر ساخت های لازم از پیک اول کرونا بخش آموزش مجازی متقاضیان دریافت پروانه کسب اجرایی و تمامی دوره ها به صورت غیر حضوری در حال برگزاریست و جلسات غیر ضروری نیز تعطیل شده و جلسات ضروری نیز با حداقل نفرات بر اساس پروتکل های بهداشتی و با اولویت مجازی، برگزار می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس گفت: اکثریت اصناف شیراز رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را همراه با اجرای بخشنامه ها و دستورالعمل های ستاد مدیریت کرونا ابلاغی توسط اتحادیه های صنفی مرتبط را از اولویت های خود می دانند.

او افزود: معتقدیم تعطیلی صنوف در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ مشکلات و دشواری‌های فراوانی را پیش روی همکاران ما خواهد گذاشت و حتی رکود را برای مشاغل گروه یک هم به دنبال دارد؛ اما امروز سلامت شهروندان و همکاران صنفی، اولویت اصلی است.

هاشمی همچنین از تشدید نظارت و بازرسی ها در سطح بازار در کنار گشت های مشترک ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان شیراز خبر داد و گفت: با تشدید نظارت ها توسط واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان فارس و اتحادیه های محترم صنفی شهرستان شیراز و همکاری سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس همشهریان عزیز می توانند هر گونه پیشنهاد و گزارشی را با شماره مستقیم ۳۲۳۴۰۰۰۰ یا شماره سه رقمی ۱۲۴ واحد نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اطلاع دهند.

وی با ابراز گلایه از دیگر تشکل های غیر صنفی و برخی از دوایر دولتی و نیمه دولتی به دلیل رعایت نکردن کامل پروتکل‌ها، گفت: کسبه و بازاریان به تنهایی نمی توانند در امر مدیریت بیماری کرونا و خروج از وضعیت قرمز اثر گذار باشد و تا امروز نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند اما سهم گروه‌ها و افراد خارج از فعالان صنفی نیز در این موضوع بسیار زیاد است و امیدواریم همه مردم در کنار اصناف برای مبارزه با کرونا قرار گیرند.

دیدگاه