انقراض اکثر گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند

  • 12 اسفند 1399 - 18:03
انقراض اکثر گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند

همزمان با روز جهانی حیات وحش نخستین کنفرانس تنوع زیستی فارس با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان و با همکاری دانشگاه شیراز در بستر اسکای روم آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی سه‌شنبه ۱۲ اسفند در آیین افتتاح این کنفرانس، به تنوع زیستی ایران و جهان اشاره و بیان کرد: تمام اشکال حیات را که در میلیون‌ها سال تکامل پیدا کرده، تنوع زیستی می‌نامیم.

دکتر اسکندر زند با بیان اینکه تنوع زیستی در سه بعد زیست بوم، گونه و ژن قابل طرح است، افزود: ایران در هر سه بعد بسیار غنی است.

او با بیان اینکه در دنیا ۱۱ زیست بوم وجود دارد که ۹ زیست بوم آن در ایران موجود است، گفت: این میزان اکوسیستم و زیست بوم در ایران موجب شده تا این کشور در فراز و نشیب‌های تاریخی همچنان استوار بماند.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی خاطرنشان کرد: آخرین تخمین از وجود گونه‌های مهم در دنیا حاکی از ۵۰ میلیون گونه است، اما چون دائم شناسایی می‌شوند؛ در مقالات تا دو سه میلیارد گونه هم مطرح شده است.

به گفته زند، در ایران نیز در حوزه پستانداران، پرندگان، بندپایان، نرم تنان، قارچ‌ها و گیاهان به ترتیب ۲۳۳، ۵۶۸، ۳۰ هزار، ۴۱۳، ۶۶۹۰ و ۸۲۰۰ گونه وجود دارد یا شناسایی شده است.

او با بیان اینکه ایران کشوری متنوع از نظر تنوع گونه‌ای است و تنوع گونه‌ای عمدتا به دلیل تنوع اقلیمی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در آخرین گزارش‌ها در سال ۲۰۱۹ تنوع گونه‌های دنیا به شدت در حال تهدید است، به گونه‌ای که از ۲.۵ میلیون گونه گیاهی و جانوری، حدود ۲۵ درصد در حال تهدید است و از ۵.۵ میلیون گونه حشرات حدود ۱۰ درصد در معرض انقراض قرار گرفته است.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی تصریح کرد که به طور کلی اکنون یک میلیون گونه در دنیا در حال انقراض است.

زند با بیان این موضوع که دنیا انقراض را تجربه کرده اما هیچ گاه انقراض به این گستردگی را شاهد نبوده‌ایم، در چرایی این گفته عنوان کرد: فعالیت‌های تخریبی بشر به شدت بالا رفته است.

او به تنوع ژنتیکی به معنای تنوع DNA و عامل کلیدی و بقای اکوسیستم هم اشاره کرد و گفت: در ایران در زمینه کم کار کرده‌ایم و مراکز تنوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای ‌که برخی مورد فرسایش ژنتیکی قرار گرفته‌اند.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی همچنین بیان کرد: ۳۵ منطقه غنی از نظر زیستی در جهان داریم که ایران یکی از مناطق داغ تنوع زیستی است.

زند با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر تنوع زیستی در ایران مورد تهدید قرار گرفته است، مهم‌ترین عاملی که موجب از بین رفتن زیست بوم در دنیا شده را بهره برداری بی رویه ۳۷ درصد، تخریب زیست بوم۳۱ درصد و نابودی زیست بوم را ۱۳ درصد عنوان کرد و گفت: در ایران نیز این عوامل صادق است.

او با اشاره به وجود ۴۰ اثر طبیعی، ۳۹ پارک، ۵۴ پناهگاه حیات وحش و ۱۸۳ منطقه حفاظت شده در ایران گفت: در مجموع ۳۰۹ منطقه حفاظت شده در ایران داریم که البته در بهمن‌ماه امسال ۶۶۲۰ هزار هکتار در قالب ۱۴ منطقه در ۱۰ استان به مناطق حفاظت شده اضافه شده است.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه فعالیت کنوانسیون تنوع زیستی هم اشاره و با بیان اینکه این کنوانسیون در سال ۱۹۹۲ به اتفاق آرا به تصویب کشورهای جهان رسید، سه هدف اصلی از تشکیل این کنواسیون را حفاظت از تنوع ژنتیکی، بهره برداری پایدار از تنوع ژنتیکی و تصمیم عادلانه مزایای حاصل از بهره برداری ژنتیکی ذکر کرد.

زند خاطرنشان کرد: این کنواسیون تا دو سال قبل در ایران در وزارت خارجه مستقر بود، اما با توافق وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، این کنوانسیون به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.

دیدگاه