شناسایی ۱۲ مورد مشکوک به کرونای انگلیسی در فارس

  • 11 اسفند 1399 - 13:55
شناسایی ۱۲ مورد مشکوک به کرونای انگلیسی در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد که تاکنون ۱۲ مورد مشکوک کرونای انگلیسی در فارس شناسایی شده است.

دکتر عبدالرسول همتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از زمان اعلام رسمی مشاهده کرونای جهش یافته، موسوم به نوع انگلیسی در کشور، ۱۲ مورد مشکوک ابتلا به این گونه، در هفت شهرستان استان فارس شناسایی شده است.

همتی اضافه کرد: موارد شناسایی شده مربوط به شهرستان‌های کازرون، مرودشت، لارستان، فسا، شیراز، قائمیه و زرین‌دشت بوده که پس از تهیه نمونه و ارسال آن به انستیتو پاستور در تهران، این مرجع رسمی تاکنون ۴ مورد مثبت قطعی را تائید و گزارش کرده است.

او با اشاره به اینکه تعداد نمونه‌های ارسال به انستیتو پاستور، از سراسر کشور زیاد است و همچنان منتظر اعلام نظر قطعی آن انستیتو هستیم، آلوده شدن شمار زیادی از شهروندان استان فارس به این گونه از ویروس کرونا را محتمل دانست و افزود: در حال حاضر شهرستان‌های پاسارگاد، لامرد، گراش، خنج و مهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و از ۳۱ شهرستان باقیمانده، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همتی یادآور شد که طی روزهای گذشته شهرستان‌های با وضعیت نارنجی از ۹ شهرستان به ۵ شهرستان کاهش یافته است.

این مقام بهداشتی در استان فارس از همشهریان خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک، در تجمعات و مهمانی‌های خانگی به‌هیچ‌عنوان شرکت نکنند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به قدرت بالای ویروس جهش یافته کرونا یا نوع انگلیسی این بیماری در بیماری‌زایی، خاطرنشان کرد که این گونه جدید از کووید-۱۹ به سرعت اعضای حیاتی بدن خصوصا ریه را درگیر کرده و بسیار خطرناکتر از بیماری اولیه است.

همتی تاکید کرد که تنها راه مقابله با کرونا، پیشگیری از ابتلا و قطع زنجیره انتقال است که با تداوم استفاده از ماسک در محیط‌های خارج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری، خودداری از شرکت در تجمع‌ها، میهمانی‌ها و دورهمی‌ها و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، امکانپذیر خواهد بود.

دیدگاه