بازپس گیری ۳۲ هکتار از بستر رودخانه‌های فارس از دست زمین خواران

  • 11 اسفند 1399 - 11:08
بازپس گیری ۳۲ هکتار از بستر رودخانه‌های فارس از دست زمین خواران

مدیرعامل و رییس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت: بیش از ۳۲ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های این استان از تصرف زمین خواران و سودجویان بازپس گرفته شد.

حمید رضا دهقانی، یکشنبه با بیان اینکه ارزش اقتصادی مناطق بالادستی آب‌های سطحی فارس شامل رودخانه ها، مسیل‌ها و آبراهه ها باعث طمع و تصرف آن می‌شود، افزود: دست طمع متصرفان غیرمجاز یا برداشت مصالح حریم و بستر رودخانه‌ها، این منابع خدادادی را نشانه می‌رود و این تخریب و نا زیبا کردن، نتیجه‌ای جز خسارت‌های جانی و مالی به دنبال ندارد. همچنان که وقتی سیل قربانی می‌گیرد حتما نقطه‌ای از مسیل یا رودخانه از قبل تصرف یا تخریب شده است.

وی اضافه کرد: تخلفات در حوزه سواحل و رودخانه‌های استان فارس از ابتدای سال ۹۹ همچون سال‌های قبل ادامه داشته است و گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای فارس بیش از سه هزار و ۷۰۰ مورد از این تخلفات را شناسایی کرده‌اند که از این تعداد، ۶۸۲ مورد آن منجر به رفع تصرف و توقف تخلف شده و در جریان این عملیات، ۱۷۲ دستگاه کمپرسی، لودر و بیل مکانیکی متعلق به برداشت کنندگان با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی توقیف شده است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها از طریق ساخت و سازهای غیرقانونی، برداشت غیر مجاز مصالح شن و ماسه از داخل حریم و بستر رودخانه‌ها و هرگونه تخریب این مجاری آب‌های سطحی، جرم تلقی می‌شود و پیگرد قضایی را در پی دارد.

دهقانی گفت: متاسفانه از ابتدای زمستان ۹۹ تاکنون بیش از ۴۰ رودخانه مسیل و آبراهه‌های این استان دستخوش این تخلفات شده‌اند. 

وی، با اشاره به اهمیت حفاظت از رودخانه‌های استان فارس اظهار داشت: در حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، طول رودخانه‌های اصلی و بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر طول همه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های این استان است و به سبب ارزش و اهمیتی که این مجاری آب‌های سطحی دارند ،حفاظت و حراست از بستر و حریم آن نیازمند تلاش‌های مستمر و دلسوزانه است.

دیدگاه