مستندنگاری و ساماندهی شهر باستانی استخر در فارس آغاز شد

  • 09 اسفند 1399 - 17:10
مستندنگاری و ساماندهی شهر باستانی استخر در فارس آغاز شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد: ساماندهی و حفاظت از شهر استخر به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و اهمیت مستندنگاری در اولویت‌های فعالیت‌های پایگاه به‌شمار می‌رود و هم‌اکنون آغاز شده است.

حمید فدایی، شنبه ۹ اسفندماه ۹۹ در گفت‌وگویی مجازی با خبرنگاران عنوان کرد: محوطه شهر استخر با مساحتی حدود ۶۰ هکتار از مهمترین و نخستین محوطه‌های تاریخی ثبتی کشور است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی جای گرفته، این مجموعه در در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد و واجد ارزش‌های تاریخی بسیار است.

او با اشاره به اینکه در شهر استخر شواهدی تاریخی از دوران هخامنشی و رویدادهای پس از آن به ویژه در دوره ساسانی تا دوران اسلامی به دست آمده، ابراز داشت: این دستاوردها استخر را در زمره مهمترین شهرها و محوطه‌های تاریخی استان فارس و ایران قرار داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید افزود: از همین رو مستندنگاری، ساماندهی و انجام حفاظت‌های اضطراری از جمله برنامه‌هایی است که طی چند ساله گذشته در این محوطه بدان توجه شده است و در همین زمینه باید به مستندنگاری آثار شاخص محوطه، بهسازی مسیر قبلی دسترسی به آثار محوطه، افزودن مسیر جدید به‌منظور دسترسی به آثار کاوش‌شده در بخش شرقی محوطه و ایجاد کارگاه مرمت بر روی بلندترین جرز سنگی موجود در این شهر اشاره کرد.

فدایی عنوان کرد: افزایش ضریب حفاظت فیزیکی با اعمال برخی تغییرات در محوطه از دیگر اقداماتی است که برای این محوطه تاریخی در نظر گرفته شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید با بیان اینکه به‌منظور حضور دائمی کارشناسان حفاظت و مرمت در این محوطه تاریخی، ایجاد مرکزی مطالعاتی نیز تدارک دیده شده است، گفت: با تکمیل این مرکز طی چند هفته گذشته، گروهی مجرب از کارشناسان حفاظت و مرمت در این محوطه مستقر شده‌اند و هم اکنون عملیات حفاظت و مرمت اضطراری آثار سنگی شهر استخر با تمرکز بر تنها جرز سنگی بلند آن آغاز شده است.

او ابراز امیدواری کرد که با تداوم اقدامات پژوهش، حفاظت و مرمت در مجموعه شهر استخر، بتوان محدوده نورپردازی اضطراری محوطه و تکمیل سیستم حفاظت الکترونیک را به ثمر رساند.

فدایی عنوان داشت: با رفع مشکلات مربوط به فراهم‌ساختن زیرساخت‌های الکترونیکی همچون دسترسی به اینترنت و خطوط تلفن می‌توان محوطه شهر استخر را همچون نقش رستم به پایگاه دائمی پژوهشی و حفاظتی بدل ساخت.

استخر در شهرستان مرودشت استان فارس واقع است و از بزرگ‌ترین شهرهای دوران خود به شمار می رود. این شهر ۵ قرن پیش از میلاد و ۱۰ قرن پس از آن رونق داشته است و در زمان ساسانیان نیز در زمره آبادترین شهرهای ایران باستان بوده است. استخر نخستین بار به دست اسکندر مقدونی ویران شد و پس از آن نیز در دوره های مختلف تاریخی آماج حملات بسیار بود تا رو به نابودی کامل گذاشت.

دیدگاه