برگزیدگان جشنواره دهه هنر فارس معرفی شدند

  • 06 اسفند 1399 - 23:09
برگزیدگان جشنواره دهه هنر فارس معرفی شدند

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در پیامی تصویری برای آئین پایانی جشنواره دهه هنر فارس، گفت: اهتمام جدی فرهنگ و ارشاد برای برگزاری این جشنواره در دوران کرونا نشان از دلسوزی مسئولان فرهنگی و هنری دارد.

احمد احمدی زاده، افزود: این جشنواره توانست به ایجاد فضای نشاط و سرزندگی در دوران خانه نشینی یاری برساند.

وی با بیان اینکه قشر هنرمند در تعامل با کادر درمان به واسطه این جشنواره به ارائه آثار ارزشمندی پرداختند، افزود: ادامه این مسیر، کمک به امیدآفرینی خواهد کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس از تلاش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها و اصحاب فرهنگ و هنر در این دوران سخت سپاسگزاری کرد.

دهه هنر فارس با داوری ۱۴۰۰ اثر به آئین پایانی رسیدمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آئین پایانی دهه هنر فارس با میمنت شب میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع) گفت: دهه هنر فارس در سال آینده به شکل منطقه‌ای و در دوره‌های آینده ملی برگزار خواهد شد. صابر سهرابی عصر چهارشنبه در تالار حافظ افزود: برای برگزاری جشنواره دهه هنر فارس بستر مناسبی برای ارائه آثار هنری به واسطه دبیرخانه‌های ایجاد شده در ادارات ارشاد فراهم شد.وی با بیان اینکه به واسطه این رویداد فرهنگی و هنری در تولید محتوا تلاش مضاعفی از سوی هنرمندان برای فرهنگ و هنر در بستر فضای مجازی ایجاد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ اثر به نخستین دوره جشنواره دهه هنر فارس ارسال شد، اظهار کرد: در مسیر داوری آثار نقش هنرمندان بزرگ و پیشکسوت شهرستان‌ها در داوری بی بدیل بود. وی افزود: ۳۰ نفر از بزرگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر در این دوره دهه هنر مشارکت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تمامی هنرمندان و فرهیختگانی که در این جشنواره همراهی کردند سپاسگزاری کرد و اظهار امیدواری کرد که این رویداد در سال آینده به شکل منطقه‌ای و دوره‌های بعدی آن به طور ملی برگزار شود.

مشروح سخنان صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا آنچه ذهن فرهنگوران را به خود مشغول کرده بود مشکلات روحی و روانی پس از کرونا بوده است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از همان ابتدا تمام توان و تلاش خود را برای تاثیرات روانی دوران بیماری با ساخت و تولید برنامه هایی در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی با همکاری هنرمندان و فرهنگوران استان انجام داد. محتواها در بیش از پانزده کانال ارتباطی و دهها خبرگزاری و رسانه های برخط تولید و بازنشر داده شد و توانست گوشه ای از بار روانی و اجتماعی فضای استان و شهرهای استان را تلطیف کند. کار در همانجا تمام نمی شد. با همه گیر تر شدن برنامه ها در بسترهای مجازی تقریبا رویکرد برنامه های ارزشمند فرهنگی و هنری  همه در همین مسیر قرار گرفت و نیاز همراهی مردمان را بیش از پیش نشان می داد. ظرفیتهای شهرستانهای استان فارس خود می توانست ما را در این مسیر قدرتمند تر جلوه دهد و فرصتهای بیشتر و بهتری را برایمان فراهم آورد. می بایست تهدیدهای زمان کرونا را با استعانت از فرهنگ و هنر و همراهی فرهنگوران استان به فرصتی تبدیل می کردیم تا بتوانیم امیدو نشاط را به جامعه برگردانیم. کار دشواری بود؛ ایجاد نشاط و شادی اجتماعی نیاز مردم زمان بود. فرهنگ و هنر می توانست مهمترین ابزار این روزها باشد، کارهای زیادی انجام گرفت که هر کدام به نوبه خود ارزشمند و قابل تامل بود. از طرحهای کتابخوانی گرفته تا کنسرتهای مجازی و گالری هایی که در فضاهای مجازی مردم را به امیدواری تشویق و ترغیب می کردند همه و همه بازوهای ما برای برنامه ریزی و اجرای طرحی نو و بزرگ بود که از ظرفتهای تمام شهرستانهای استان بهره مند می شد. بر همین اساس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بر آن شد تا بزرگترین جشنواره فرهنگی و هنری را در آخرین سال قرن در استان فارس و با همراهی ده شهرستان استان فارس به عنوان دبیرخانه های همراه با مرکز استان شیراز اجرایی کند. این جشنواره با عنوان: «جشنواره استانی فرهنگی و هنری فارس» نامگذاری شده و با هدف ارایه و شناساندن هنرمندان از ارائه ی آثار هنری شان در دوره شیوع بیماری کرونا و همچنین با زنده نگاه داشتن خاطرات هشت سال دفاع مقدس در سالی که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و در سال جهش تولید، راه اندازی شد. جشنواره اهدافی متعالی داشت که بدانها به شرح زیر اشاره شده است: 

۱-    تلاش برای ثبت و مستند سازی ایثار و ایستادگی کادر بهداشت و سلامت و درمان در مواجهه با بحران کرونا

۲-    زنده نگاه داشتن خاطرات هشت سال دفاع مقدس.

۳-    همگرایی و هم افزایی هنرمندان و خانواده بزرگ بهداشت و درمان کشور در راستای حفظ و ارتقای سلامت هموطنان

۴-    ایجادامید، ونشاط در بین اصحاب فرهنگ و هنرو رسانه استان

۵-    معرفی دستاوردها و توانمندیهای هنرمندان با موضوعات جشنواره

۶-    شناسایی استعدادهای حوزه های مختلف هنری در روزهای شیوع بیماری کرونا.

دبیرخانه ها در ده شهرستان راه اندازی شدند. دبیرخانه شیراز به عنوان دبیرخانه مرکزی کار ارتباط بین شهرستانها را دنبال می کرد. و دیگر دبیرخانه ها به شرح زیر کار خود را شروع کردند:  

جشنواره داستان نویسی و داستانک ،دبیرخانه: لارستان

جشنواره خوشنویسی ، دبیرخانه: ارسنجان

جشنواره فیلمنامه کوتاه و جشنواره نقاشی ، دبیرخانه: کازرون

جشنواره شعر ، دبیرخانه: جهرم

جشنواره عکس ،دبیرخانه: مرودشت

جشنواره بازیگری(تک بازیگر) ، دبیرخانه: اوز

جشنواره گرافیگ ، دبیرخانه: داراب

جشنواره نمایشنامه نویسی ، دبیرخانه: شیراز

جشنواره تذهیب و گل و مرغ ، دبیرخانه: اقلید

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اداره های شهرستانهایی به عنوان دبیرخانه های همراه در استان با ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و هنری راه را برای رسیدن آثار هموار کرده و جریانی بزرگ و فرهنگی راه اندازی کردند تا بتوانند نشاط و امید را به جامعه بازگردانند. امروز که در پایان این راه قرار گرفته ایم بیش از هزاروسیصد هنرمند از سراسر استان فارس با همراهی و همدلی دبیرخانه ها، در جشنواره با ارائه آثارشان همراه و همدل شدند و بیش از هزاروچهارصد اثر به دبیرخانه های استان فارس ارسال کرده اند که در نوع خود بی نظیر است. آثار رسیده نشان از یک نشاط اجتماعی نسبی در میان اهالی فرهنگ و هنر و بازتاب آن در فضاهای مجازی خواهد داشت.   

امید آن داریم که با همراهی و همدلی هنرمندان و فرهنگوران در همه ی دوره ها بتوانیم جهانی شاد و آبادان داشته باشیم و ره آورد متعالی فرهنگ و هنر را بیشتر از پیش در جامعه ی استان فارس نمایان کنیم و لبخندها و سرزندگی را به مردمان زمان هدیه دهیم. از خداوند برای همه ی کسانی که ما را در این راه همراهی کردند آرزوی سلامتی و شادکامی داشته و آسمانی آرام در زندگی شان آرزومندم .

رونمایی جشنواره خوشنویسی آیات یادواره میرزا احمد نیریزی

در فرازی دیگر از این برنامه احمد رضا نداف رییس گروه قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز اعلام داشت: جشنواره که امروز فراخوان و پوستر رونمایی شد، انشاالله تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ آثار خوشنویسی از سراسر کشور از خوشنویسان دریافت خواهد شد و در دو مرحله داوری برگزیدگان در دو رشته نسخ و ثلث مشخص و در اختتامیه مناسبی از برگزیدگان تقدیر می گردد.

در پایان این مراسم که بر بستر فضای مجازی و به شکل محدود با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار، جوایز برگزیدگان اهدا شد.

دیدگاه