تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

روز بدون مرگ ناشی از کرونا در فارس

  • 03 اسفند 1399 - 14:55
روز بدون مرگ ناشی از کرونا در فارس

همزمان با سم اسفند، یک سالگی کرونا، استان فارس روز بدون مرگ و میر کرونا را پشت سر گذاشت اما همچنان تاکید متولیان سلامت این استان بر پایبندی جدی همگان به رعایت سه گانه بهداشت شامل، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری است.

دویست و شصت و هشتمین نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، روز یکشنبه ، همزمان با نخستین اعلام رسمی کرونا در ایران با توصیه جدی به پایبندی مسوولانه تمام اعضای جامعه به رعایت بهداشت، همراه بود. 

دکتر مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به یک سال تلاش و مجاهدت نظام سلامت برای مقابله با ویروس کرونا و اظهار خرسندی از اینکه در ۲۴ ساعته گذشته هیچ جان باخته‌ای بر اثر کرونا در فارس ثبت نشده است، از تلاش‌های فداکارانه و شبانه روزی سربازان گمنام حوزه سلامت برای خدمت رسانی به مردم تقدیر کرد.

اهمیت بیماریابی فعالانه در مدیریت بهتر کرونا

وی، همچنین در این جلسه بر اهمیت توجه به انجام تست‌های تشخیص کرونا با هدف شناسایی موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ و بهبود مراقبت‌ها و درمان این بیماران تاکید کرد.

لطفی، ادامه داد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در اجتماعات تا ریشه‌کنی کامل کروناویروس ضروری است و از مردم استان فارس درخواست می‌کنیم همچنان به اصول و دستورالعمل‌های بهداشت فردی و اجتماعی توجه داشته باشند و از مسافرت و شرکت در دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند تا بتوانیم از بحران شیوع بیماری کووید۱۹ با همراهی و مشارکت همگانی، عبور کنیم.

شناسایی بیش از ۱۷۶ هزار بیمار کووید۱۹ در فارس

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به کاهش ورودی بیمارستان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته در فارس نسبت به روزهای قبل، گفت: هم اکنون ۵۱۳ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر اورنگ ایلامی اضافه کرد: از آغاز اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۹ هزار و ۸۴۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، ۲ هزار و ۵۳۲ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است

به گفته وی، همچنین از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۲۸ هزار و ۸۷۱ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان فارس انجام شده که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۷۳ هزار و ۵۷۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۶ هزار و ۱۱۱ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در این استان شناسایی شده‌اند. 

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون ۱۶۸ هزار و ۱۸۳ نفر از بیمارستان‌ها استان فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند که این رقم بیش از ۹۷ درصد مبتلایان را شامل می‌شود.

ایلامی، با بیان اینکه خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در اثر کروناویروس در فارس نداشته‌ایم، شمار جانباختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون را در این استان سه هزار و ۲۱۹ نفر اعلام کرد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مواردی مشکوک از ویروس جهش یافته کرونا که به ویروس انگلیسی معروف شده است در یکی از بیمارستان‌های فارس شناسایی و برای تایید به انستیتو پاستور ارسال شده است، در صورت مثبت بودن این تست‌ها، زنگ خطر و هشداری است برای مواجه با ویروس جدیدی که سرایت پذیری و شدت بیماری بیشتری دارد، بنابراین مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

تصویب ۱۷۱۶ مصوبه در ۲۶۸ نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا فارس

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا تا امروز (سوم اسفندماه ۹۹) در مجموع ۲۶۸ نشست و به طور میانگین ۳۲ نشست در ماه از سوی ستاد مدیریت کرونا این دانشگاه برگزار شده است. 

دکتر محمدجواد مرادیان اظهار داشت: در این نشست‌ها، یک هزار و ۷۱۶ مصوبه بررسی و ابلاغ و یک هزار و ۶۹۷ مصوبه اجرایی شده و معاونت‌های درمان، بهداشت و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه به ترتیب بیشترین مصوبه را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاه