یکصدمین سال تولد استاد محمد بهمن‌بیگی در شیراز گرامی داشته شد

  • 27 بهمن 1399 - 15:48
یکصدمین سال تولد استاد محمد بهمن‌بیگی در شیراز گرامی داشته شد

یکصدمین سال تولد استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری با حضور خانواده، شاگردان و جمعی از عشایر بر سر مزارش در گلزار شهدای شهرک کشن شیراز گرامی‌ داشته شد.

بنا بر گزارشی که روز دوشنبه کانون فرهنگی هنری استاد محمد بهمن بیگی از این آیین در اختیار ایرنا قرار داد، در این آیین که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا برگزار شد، خانم سکینه کیانی همسر مرحوم استاد بهمن بیگی و جمعی از فعالان فرهنگی و دانش‌آموختگان تعلیمات عشایری حضور داشتند و به تبیین خدمات و فعالیت‌های بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری پرداختند.

بنا بر این گزارش، برخی از شاعران و نویسندگان عشایر در وصف استاد بهمن‌بیگی شعرخوانی کردند و گروه‌های سنتی عشایری نیز به اجرای موسیقی پرداختند.

مسئول کانون فرهنگی هنری استاد محمد بهمن‌بیگی عصر یکشنبه در سخنانی در حاشیه این آیین با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در زمینه بهره‌برداری از فرهنگسرا و تقاطع‌ غیرهمسطح به نام استاد محمد بهمن‌بیگی در شهر شیراز و برخی شهرهای دیگر کشور، این اقدامات را گامی ارزشمند در راستای پاسداشت بزرگان تاریخ و فرهنگ جامعه دانست.

مهران نامداری با اشاره به نزدیکی زمانی سالروز ولادت استاد بهمن بیگی با ایام دهه فجر، یکی از اهداف انقلاب اسلامی را نجات محرومان و اقشار دورافتاده از فقر و محرومیت دانست و گفت: استاد بهمن بیگی نیز قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن، با اقدام‌های اثربخشی که برای آموزش عشایر انجام داد، زمینه‌ساز رفع محرومیت از جامعه عشایری از طریق سوادآموزی شد.

این فعال فرهنگی عشایر استان فارس گفت:‌ استاد بهمن‌بیگی از قوم بزرگ قشقایی ظهور کرد، قومی که در مسیر مبارزه با استعمار و استبداد و در دفاع از مکتب نورانی ائمه اطهار (س) افتخارات بزرگی دارد.

وی ادامه داد: استاد بهمن‌بیگی با خدمات ارزشمند خود به همه عشایر، به همه ملت ایران تعلق دارد، این خدمات به حدی برجسته بود که وی، جایزه‌ بین‌المللی یونسکو در زمینه پیکار با بیسوادی را کسب کرد.

مسئول کانون فرهنگی هنری استاد محمد بهمن‌بیگی اظهار داشت:‌ ما به همه قهرمانان ملی خود اعم از قشقایی و غیرقشقایی و نیز شهدای عزیز خود می‌بالیم و به آنها مفتخریم و در معرفی آنها به نسل جوان کوتاهی نخواهیم کرد.

نامداری با بیان این که برخی اظهارنظرها در وابسته نشان دادن استاد محمد بهمن بیگی به عوامل رژیم طاغوت، موجب ناراحتی و نگرانی جامعه عشایری شده است، از دلسوزان واقعی نظام خواست که از طرح موضوعات اختلافی در شرایطی که جامعه بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همدلی نیاز دارد، خودداری کنند.

وی در ادامه از استاندار و سایر مسئولان استان درخواست کرد که بستر ایجاد مجموعه‌ای فرهنگی در کنار مزار استاد بهمن بیگی را فراهم کنند.

زنده یاد محمد بهمن بیگی ۲۶ بهمن‌ماه ۱۲۹۸ در ایل قشقایی از تیره بهمن بیگلو بهنگام کوچ در فیروزآباد به دنیا آمد و از هشت سالگی شروع به تحصیل کرد. دوسال بعد خانواده اش به تهران تبعید شدند و در آنجا نیز تحصیلات خود را به سختی ادامه داد.

وی سپس از تهران، به شیراز برگشت و دیپلم دبیرستان را از مدرسه ادبی سلطانی در شیراز دریافت کرد و وارد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران وارد شد و دورهٔ کارشناسی حقوق را در سال ۱۳۲۱ به پایان رساند.

بهمن بیگی طرح احداث مدارس عشایری در فارس را راه اندازی کرد. وی در دوران فعالیت خود ۵۰۰ هزار نفر از عشایر فارس را باسواد و دبیرستان عشایری و دانشسرای عشایری را در شیراز تاسیس کرد.

وی یازدهم اردبیبهشت ماه ۱۳۸۹ در شیراز در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

دیدگاه