مدارس فارس همچنان نیازمند به بازسازی مدارس هستند

  • 12 بهمن 1399 - 11:35
مدارس فارس همچنان نیازمند به بازسازی مدارس هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس عنوان کرد: میزان سرانه فضاهای آموزشی در فارس سه‌دهم درصد از میانگین کشور بیشتر است؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که نیازمند تخریب و بازسازی مدارس نیستیم.

سرفراز موصلی یکشنبه ۱۲بهمن‌ماه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تا سه سال پیش تقریباً ۳۰درصد مدارس استان فارس به بازسازی، نوسازی و تخریب نیاز داشتند، گفت: با اختصاص اعتبارات مناسب طی سال‌های اخیر به‌ویژه از سوی خیران و نیک‌اندیشان در حال حاضر این رقم به ۱۹درصد، که معادل آمار کشوری است، رسیده است.

وی میزان سرانه فضاهای آموزشی در فارس و میانگین کشور را اعلام نکرد.

۵۴۰ مدرسه فارس در دست بازسازی

او این آمار را بدون احتساب پروژه‌هایی اعلام کرد که در دست اقدام است و گفت: ۵۴۰ مدرسه در حال حاضر در حال بازسازی و نوسازی است و چنانچه به بهره‌برداری رسد، آمار مدارس تخریبی فارس کاهش خواهد یافت و میانگین مدارس مدارس تخریبی به ۱۰درصد خواهد رسید.

به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس ۱۳۲۰ مدرسه استان باید تخریب شود که با کسر پروژه‌های در دست اقدام تعداد آن‌ها به ۷۸۰ مدرسه می‌رسد و برای انجام این مهم، اعتبارات پیش‌بینی شده برای سال ۹۹ از محل مشارکت خیران ۱۳۰ میلیارد تومان است؛ البته فارس هم‌اینک از زمان‌بندی تامین منابع مالی پیش‌بینی شده، جلوتر است و تا امروز ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار محقق شده است.

او با تاکید بر اینکه اولویت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است این نوید را داد که ۱۵۰ طرح تا پایان دولت به بهره‌برداری رسد.

۹۰درصد بخاری‌های نفتی برچیده شده است

موصلی اظهار داشت:بخاری‌های غیر استاندارد در ۹۰درصد مدارس، جز مدارس عشایری که هیچ راهی برای استانداردسازی و عدم استفاده از بخاری‌های نفتی نداریم، جمع‌آوری شده‌اند و برای مدارس عشایری نیز تدابیری اندیشیده شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس در بخش دیگری از سخنان خود به مشارکت ۲۰۰هزار نفر در کشور اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، نیکوکاران بخشی از اعتبار مدرسه‌سازی را تامین می‌کنند و این اقدام برای مشارکت همه‌جانبه تک‌تک افراد طراحی شده است.

او افزود: کمک‌های مردمی در این طرح پس از جمع‌آوری به‌ صورت متمرکز در ساخت مدارس به کار گرفته می‌شود و اسامی خیران نیز روی آجرهای آن مدرسه قید می‌شود.

موصلی با بیان اینکه برنامه طرح آجربه‌آجر سالانه تدوین و عملیاتی می‌شود، عنوان داشت: در برش استانی این طرح برای استان فارس در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال تعریف شده است که معادل همین مبلغ از سوی دولت برای ساخت مدارس در نظر گرفته می‌شود و فارس هم‌اکنون از نظر مشارکت در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

بانوان به مشارکت در مدرسه‌سازی دعوت شدند

مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس فارس همچنین از پویشی در قالب طرح  آجربه‌آجر یاد کرد که باعنوان “من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من” نامگذاری شده است و توضیح داد: این پویش به‌منظور اجرای بسته تحولی آجربه‌آجر ترتیب داده شده و بر مشارکت بیشتر بانوان در امر مدرسه‌سازی تاکید می‌کند.

او زنان را نیمی از جامعه دانست که از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند در حوزه مشارکت‌های اجتماعی پویا باشند و افزود: در قالب این پویش بانوان نیک‌اندیش به‌ازای پرداخت هر ۱۰هزار ریال یک آجر، در ساخت مدرسه سهیم می‌شوند و با پرداخت هر ۲۵میلیون ریال یک کاشی به رسم یادبود با نام این افراد در مدرسه نصب خواهد شد.

موصلی مشارکت بانوان فارس را در این طرح تاکنون بالغ بر ۳۵۰۰ نفر برشمرد و گفت: آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه‌ساز طرح آجربه‌آجر و پویش‌های ملی ذیل آن را با هدف فرهنگ‌سازی عملیاتی می‌کنند و از همین رو میزان مشارکت بیش از مبلغ آن اهمیت دارد.

دیدگاه