محور زندیه با رویکرد انسان‌محوری بازآفرینی می‌شود

  • 06 بهمن 1399 - 18:01
محور زندیه با رویکرد انسان‌محوری بازآفرینی می‌شود

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه بازآفرینی مجموعه زندیه در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است، گفت: این اقدام، مبتنی بر رویکرد شورای پنجم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم حضور شهروندان در فضاهای شهری، افزایش تعاملات اجتماعی و تبادلات فرهنگی و نیز توجه ویژه به بافت فرسوده است. 

سولماز دهقانی دوشنبه ۶ بهمن در یکصدوسی‌ودومین جلسه کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شیراز گفت: لایحه پیشنهادی شهرداری شیراز درخصوص تعیین محدوده و فازبندی اجرایی طرح بازآفرینی مجموعه زندیه در دست اقدام است. 

او با اشاره به اینکه مجموعه زندیه، از فضاهای شهری سازمان‌یافته کلان‌شهر شیراز است، گفت: این مجموعه افزون‌بر جنبه‌های کالبدی، از لحاظ عملکردی پیوندهای عمیق و معناداری با بافت مسکونی پیرامون و سایر المان‌های تاریخی شهر دارد. 

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز زمینه‌سازی برای نوسازی، بهسازی و ایمن‌سازی با هدف ارتقای کیفیت زندگی، تعریف و طراحی پروژه‌های شهری در سطوح ملی و بین‌المللی و توجه ویژه به بافت تاریخی و اماکن میراثی به‌منزله گوهر گرانبهای تاریخی و فرهنگی باقی مانده از پیشینیان را از دیگر اهداف بازآفرینی مجموعه زندیه برشمرد. 

دهقانی اجرای اقدامات حفاظتی و توسعه‌ای شامل مرمت و بهسازی اجزا و ایجاد پیوند و یکپارچگی بین اجزای مجموعه و نمادهای شهری موجود، تعمیر و مرمت کالبدهای ارزشمند، ساماندهی جداره‌ها و کفسازی خیابان‌های پیرامونی به منظور ایجاد فضای شهری پیوسته واجد ارزش تاریخی را از جمله موضوعاتی برشمرد که در زمینه یادشده طی جلسه‌ای مشترک با کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز بررسی شده است. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در نتیجه بررسی‌های انجام شده، ضمن افزایش عرصه محدوده طرح بازآفرینی، مجموعه زندیه از ۱۳ هکتار به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد.

دهقانی گفت: محدوده پیشنهادی از سمت شمال به خیابان فردوسی، از سمت غرب به خیابان‌های ۲۲بهمن، ناصرخسرو، هجرت و کوچه پارک هتل، از سمت جنوب به بلوار کریم خان زند، خیابان‌های پیروزی و فرهنگ، ضلع جنوبی حمام و مسجد وکیل و از سمت شرق به ضلع شرقی بازار وکیل جنوبی، سرای روغنی، تیمچه احمدی، سرای گمرک، فضای اصطبل، بازار وکیل شمالی و بازار نو مشخص شده است.

دیدگاه