مدیرکل آموزش و پرورش فارس: سه مدرسه شیراز به عنوان ماندگار ثبت می‌شوند

  • 21 دی 1399 - 10:33
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: سه مدرسه شیراز به عنوان ماندگار ثبت می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: سه مدرسه نمازی، طالقانی و جوانمردی شیراز تا پایان سال ۱۳۹۹ با عنوان مدارس ماندگار ثبت خواهند شد و با این اقدام از خطر تخریب و آسیب مصون می‌مانند.

فرهاد اسماعیلی یکشنبه ۲۱ دی‌ماه در نشستی خبری با بیان اینکه در ۲۳ استان کشور مدرسه ماندگار وجود دارد، گفت: متاسفانه استان فارس تاکنون مدرسه ماندگار نداشته است؛ اما این مهم تا پایان سال ۹۹ به ثمر خواهد نشست. 

او درباره تخریب مدارس قدیمی شیراز گفت: چنین موضوعی به‌هیچ عنوان روال نیست و بزرگترین ضایعه‌ای که در سال‌های گذشته روی داد، از دست رفتن مدرسه شاپور بود؛ اما هم‌اکنون مدارس دیگری نیز هستند که به مراقبت نیاز دارند.

اسماعیلی از ضرورت مرمت و احیای مدرسه میراثی حیات و مدرسه سلطانی یاد کرد و بیان داشت: بخشی از مدرسه حیات از سوی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و بخش دیگری از آن تخریب شده که مجددا با نقشه اصلی ساختمان ساخته شد، مدرسه سلطانی نیز آسیب دیده و البته چندین مالک دارد که نیاز است به وضعیت آن رسیدگی شود؛ همچنین مدرسه سالاری معروف به باغ سالاری نیز به ثبت رسیده و نیاز به تعمیر دارد که آموزش و پرورش این اجازه را ندارد.

 شادروان حاج محمد حسین نمازی بازرگان شیرازی در ۱۳ رجب ۱۳۳۲ هـ . ق. برابر با خرداد ۱۲۹۲ خورشیدی اقدام به تأسیس مدرسه چهار کلاسه خیریه نمازی برای اطفال بی بضاعت کرد. این هنرستان در فلکه شهرداری شیراز است.

هنرستان طالقانی قدیمی ترین هنرستان شیراز، که بعد از هنرستان صنعتی تهران و تبریز، سومین هنرستان ساخته شده در ایران است. این خیابان در جنوب باغ ملی در خیابان حافظ جنوبی است.

ابراهیم ضیاءالواعظین نماینده مجالس پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای ملی، در سال ۱۳۰۶  با الهام از هنرستان‌های هند که آموزش تئوری همراه با کارگاه های عملی صورت می گیرد، تصمیم به ساخت هنرستانی در شیراز با عنوان هنرستان صنعتی فارس گرفت. کلنگ ساخت هنرستان صنعتی فارس، در گوشه ای از باغ ملی فعلی که بخشی از آرامگاه نوه کریمخان زند، پسر محمد رحیم خان بوده در فروردین ماه ۱۳۰۶ بر زمین زده شد و در کمتر از ۶ ماه در شهریور ماه همان سال مصادف با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) این مدرسه گشایش یافت و مراسم بازگشایی مدرسه جشن گرفته شد.

هنرستان شهید محمد مهدی جوانمردی در محلی به نام باغ سالاری تاسیس شد که اینک در خیبان سیبویه شیراز واقع شده است.

باغ سالاری در اواخر دوره زندیه خانه حاج ابراهیم خان کلانتر بوده است که قدمت این باغ حدود ۲۵۰ سال است و در فهرست آثار ملی در استان فارس به ثبت رسیده است.

باغ سالاری اینک به سه بخش تقسیم شده است بخش اول آن را مدرسه ابوذر فیروزی سابق تشکیل می دهد بخش دوم آن  هنرستان شهید جوانمردی که ساختمان اصلی باغ سالاری در آن است و بخش سوم آن سازمان فنی و حرفه ای است.

دو موزه آموزش و پرورش در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به اینکه ایجاد موزه آموزش و پرورش از مطالبات سند تحول بنیادین است، ابراز کرد: آموزش و پرورش فارس در این راستا، ساخت، احداث و تجهیز سه موزه را در دستور کار دارد؛ نخست، موزه تعلیمات عشایری، دوم موزه اسناد و سومین موزه تکنولوژی.

او با بیان اینکه روند احداث موزه تعلیمان عشایری و اسناد رو به اتمام است، گفت: درحال کسب مجوزهای شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) هستیم و این دو موزه در دهه فجر سال جاری (۱۳۹۹) به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ساخت و تجهیز موزه تکنولوژی واقع در پژوهشکده معلم را منوط به تامین اعتبار چند میلیاردی دانست و افزود: ساختمان این موزه تدارک دیده شده؛ اما برای تکمیل آن به منابع مالی نیاز است که تامین آن در حال حاضر ممکن نیست.

فارس با کمبود شدید معلم هنر مواجه است 

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نخستین جشنواره هنری و فرهنگی، معلمان هنر اشاره کرد و عنوان داشت: معلمان، از ارکان مهم ارتقای هنر به‌شمار می‌روند و استان فارس به منزله استانی فرهنگی نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان را برگزار می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس به این نکته نیز اشاره کرد که استان فارس هم‌اکنون به‌ویژه در مقطع متوسطه اول با کمبود و درواقع نبود نیروی معلم هنر مواجه است و اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات مهم و موثری در دانشگاه فرهنگیان برای جذب دبیر هنر صورت گرفته است، تا به نتیجه رسد زمان‌بر خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس تنها موفق به جذب ۲۰درصد نیروی مورد نیاز خود در حوزه هنر شده، ابراز کرد: آخرین بار در سال ۱۳۷۳ در تربیت معلم نیروی مدرس هنر جذب شد و هم‌اکنون نیاز به اقدامات موثری برای جذب معلمان هنر است.  

او ادامه داد: جشنواره فرهنگی معلمان هنرمند این امکان را برای آموزش و پرورش فارس فراهم خواهد ساخت تا با تعریف ساز و کارهای قانونی به معلمانی که در این رویداد برگزیده می‌شوند، مجوز تدریس هر اعطا کند که مهم‌ترین دستاورد این جشنواره خواهد بود و گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی معلمان هنرمند به میزبانی آموزش و پرورش استان فارس ۲۲ دی‌ماه در شیراز برگزار خواهد شد.

دیدگاه