شمار کشته‌شدگان وقوع سیل در مناطق شمال غرب ایران به ۴۲ تن افزایش یافت

  • 27 فروردین 1396 - 15:41
شمار کشته‌شدگان وقوع سیل در مناطق شمال غرب ایران به ۴۲ تن افزایش یافت

رئیس سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد که تعداد افراد کشته‌شده در سیل استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان به ۴۲ نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسماعیل نجار روز شنبه ۲۶ فروردین، خبر داد که جسد شش فرد دیگر نیز در شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی کشف شده و تعداد افراد کشته‌شده در این شهر به ۱۸ تن رسیده است.

او همچنین اعلام کرد که در شهرستان عجب‌شیر در آذربایجان شرقی نیز جنازه ۱۸ نفر از کشته‌شدگان کشف شده است.

به گفته آقای نجار، در شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی یک نفر، در شهرستان بانه در استان کردستان یک نفر و در شهرستان سقز در استان کردستان چهار نفر بر اثر سیل کشته شده‌اند.

درباره تعداد مفقودان این حوادث اما آمارهای متفاوتی اعلام شده است. در حالی که رئیس سازمان مدیریت بحران تعداد افراد مفقودشده در شهرستان آذر شهر را ۲۲ نفر اعلام کرده، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور، گفت که هشت نفر در این حوادث همچنان مفقود هستند.

از روز جمعه پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان و مازندران دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند که بیشترین خسارات جانی آن مربوط به دو شهرستان آذرشهر و عجب‌شیر از آذربایجان شرقی بوده است.

در همین حال مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر اعلام کرد که به ‌هزار و ۸۶۰ تن از شهروندان در ۴۰ شهر و روستای درگیر در سیل، خدمات امدادی ارائه شده و ۲۸۸ نفر نیز «اسکان اضطراری» داده شده‌اند.

وحید رحمتی همچنین خبر داد که نیروهای امدادی از ۱۷۹ واحد مسکونی آب تخلیه و ۴۰ خودرو را از مسیر سیلاب خارج کرده‌اند.

روز شنبه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، در پیامی ضمن ابراز همدردی با «داغداران» این حادثه تأکید کردند که «وظیفه فوری مسئولان ذیربط، کمک به آسیب‌دیدگان و کاستن از رنج و اندوه آنان است، و لازم است هیچ تأخیر و سستی در ادای این وظیفه نشود».

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، نیز در این روز هیئتی را به سرپرستی حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، مأمور کرد که با حضور در ‏استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین اردبیل، به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان رسیدگی کنند.

آقای روحانی همچنین در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر نیرو و استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، خواستار به‌کارگیری «همه امکانات»، از جمله امکانات استان‌های همجوار برای «ساماندهی هر چه سریع‌تر» امدادرسانی به سیل‌زدگان شد.

امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی نیز روز یکشنبه را در استان عزای عمومی اعلام کردند.

در ماه‌های گذشته نیز برخی از مناطق ایران شاید خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی بود.

از جمله اواخر اسفندماه گذشته بارش شدید باران همراه با طوفان و طغیان شدید آب دریا در بندر «دیر» از توابع استان بوشهر علاوه بر خسارت مالی، دست کم دو کشته و چند مصدوم بر جا گذاشت.

دیدگاه