مسیر گردشگری میراث جهانی تخت‌جمشید پاکسازی شد

  • 18 دی 1399 - 15:01
مسیر گردشگری میراث جهانی تخت‌جمشید پاکسازی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: پاکسازی و حفاظت از محیط‌زیست عرصه و حریم مجموعه جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم، با هدف فرهنگ‌سازی و زیباسازی منظر ورودی این منطقه گردشگری، با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهی در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، بهمن مردانی افزود: مجموعه جهانی تخت‌جمشید که در دامنه کوه مِهر قرار دارد، از اماکن تاریخی جهان در شهرستان مرودشت به‌شمار می‌رود که به دلیل برخورداری از محبوبیت ویژه در حوزه گردشگری، در طول سال به بهانه‌های مختلف، به همت شهروندان، جوامع محلی، دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی و نهادهای مدنی پاکسازی می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان و دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی و وجود مشکلات فراوان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های برون دستگاهی نظیر نهادهای مردمی و دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط‌زیست ضروری است.

مردانی، با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان انتشار فراخوان عمومی برای مشارکت همگانی فراهم نیست، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دعوت از سازمان‌های مردم نهاد و همچنین دوستداران طبیعت و محیط‌زیست برای برگزاری این رویداد فرهنگی با حضور پاکبانان، اهالی رسانه و مشارکت جوامع محلی صورت پذیرفته و این کار با هدف کاهش آسیب‌ها به‌صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز برای ساماندهی خُرده‌فروشان محصولات کشاورزی و زراعی، ساماندهی عرضه‌کنندگان محصولات تولیدی، پیشگیری، ساماندهی و جمع آوری پسماند شهروندان و گردشگران، ساماندهی و جمع‌آوری پسماند دست‌فروشان میوه و تره بار باید اقداماتی اساسی صورت گیرد.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه