معاون وزیر علوم: یک و نیم میلیون صندلی بدون دانشجو در دانشگاه‌ها داریم

  • 18 دی 1399 - 11:48
معاون وزیر علوم: یک و نیم میلیون صندلی بدون دانشجو در دانشگاه‌ها داریم

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:برنامه‌ریزی‌های اشتباه گذشته سبب شده که امروز بیش از یک و نیم میلیون صندلی در دانشگاه‌ها بدون متقاضی باشد.

غلامحسین رحیمی شعرباف، پنجشنبه در جلسه معارفه رییس جدید مرکز آموزش عالی اقلید فارس افزود: آمارها نشان می دهد،پنج سال پیش، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که امروز کمتر از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: این عدم استقبال سبب شد که یک بازنگری اصولی در آموزش عالی کشور  ایجاد شود و در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی با اشاره به دانشگاهی که در سالهای قبل بیش از ۱۰ هزار دانشجو داشته و اکنون کمتر از ۲ هزار و پانصد نفر دانشجو دارد افزود: این معضل پیش رو نیازمند بازنگری توسط طرح آمایش است که افزون بر تجدید نظر در ساختارها، رشته ها باید نیازسنجی منطقه‌ای هم انجام شود.

طرح آمایش
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در توضیح طرح آمایش گفت: در سال ۹۵ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و موافقت رئیس جمهوری طرحی به نام آمایش تصویب شد که در آن تصمیم به بازنگری دوباره نسبت به نوع و تعداد رشته ها و همچنین ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با هر منطقه گرفته شد.

وی ادامه داد: در طرح آمایش، اولویت نخست ارتقای کیفیت، سپس متناسب سازی رشته ها با نیازها و اولویت سوم استفاده بهینه از منابع است که در دستور کار قرار دارد.

رحیمی شعرباف افزود: لازم است بخشی از ظرفیت آزاد شده آموزش عالی را به دوره های مهارتی اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: هم اکنون بعضی از مراکز علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را به سمت مراکز مهارت آموزی بدون دادن مدرک سوق دادیم و همچنین واگذاری فضای آموزشی آنان به مراکز آموزش عالی حضوری که در شرایط فعلی با کمبود فضای فیزیکی روبرو هستند در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این مسائل سبب شد که یک طرح ساماندهی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های آمایش مطرح شود.

رحیمی شعرباف ادامه داد: مراکز آموزش عالی دولتی روزانه که همه از منابع دولتی استفاده می کنند، با کیفیت ترین موسسات آموزش عالی کشور هستند و بار اصلی پیشبرد و توسعه علم و فناوری را به عهده دارند و از جایگاه حساسی برای نظام و شهرهای کشور برخوردارند.

مشکلات مرکز آموزش عالی اقلید

معاون وزیر علوم با اشاره به امکانات آموزشی و تجهیزات مطلوب دانشگاه آزاد اقلید ادامه‌ داد: فضای آموزشی دانشگاه دولتی اقلید که در ساختمان استیجاری مستقر است فاصله زیادی با استانداردهای لازم دارد که نیازمند همت بیشتر برای برطرف کردن مشکلات همچنین ارتقای کیفی آن است.

وی ادامه داد: فرض کنیم ما در سال ۱۴۰۰ می خواهیم برای مرکز آموزش عالی اقلید رشته هایی را تصویب کنیم، آیا رشته های کنونی را تصویب می‌کردیم یا با توجه به نیازهای جامعه، رشته هایی که متناسب با نیازهای این منطقه است را دنبال می کردیم؟

رحیمی شعرباف گفت: رشته هایی در حوزه های کشاورزی و دامپروری و یا حتی گردشگری که ظرفیت‌های نسبی این منطقه است و پرورش افراد متخصص و تمرکز برانجام تحقیقات تقاضا محور در این زمینه ها لازم است انجام شود.

وی ادامه داد: اگر وزارت علوم، یک مرکز آموزش عالی تاسیس کند که پس از پنج سال هیچ اثری برای منطقه نداشته باشد این هدر رفت سرمایه است.

رحیمی افزود: قطعاً اصلاحات اساسی باید انجام شود، بعضی از رشته ها متوقف و رشته‌های جدید ایجاد شود، برخی از این رشته ها را حتی اگر ما هم حذف نکنیم در آینده به مرور با عدم استقبال دانشجو حذف خواهند شد.

معاون وزیر علوم گفت: در گذشته با چشم بسته شروع به گسترش مراکز دانشگاهی و رشته ها کردیم که لازم بود از ۱۰ سال قبل گسترش کمی دانشگاه ها متوقف می شد.  

رییس سابق سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: یک رشته می تواند یک دانشکده بزرگ باشد و تعداد زیاد رشته ها مزیت نیست.

رحیمی ادامه داد: سی سال قبل هر فردی را که به عنوان هیئت علمی قرار بود جذب کنیم، لازم بود برای مهارت آموزی به خارج از کشور می رفت، اما امروز نیاز نیست یک نفر هم به خارج اعزام کنیم.

معاون وزیر علوم افزود: هم اکنون بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: اگر قرار بود برخی از این رشته‌ها را با کنکور بگیریم هیچ دانشجویی نمی توانستیم جذب کنیم که این اصلا برای دانشگاه دولتی روزانه مطلوب نیست.

رحیمی ادامه داد: اگر رشته ای ایجاد می شود، لازم است همراه با جذب هیات علمی با توان علمی بالا در سطح ملی و حتی بین المللی همراه باشد که این مسیر در نهایت سبب جذب دانشجو با اشتیاق فراوان می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در طرح ساماندهی آمایش، مرکز آموزش عالی اقلید به عنوان یک موسسه آموزش عالی دولتی روزانه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رحیمی ادامه داد: هم اکنون به ازای هر ۳۲ دانشجو، یک هیئت علمی در کشور داریم و این شاخص در دانشگاه پیام نور به ازای هر ۲۰۰ دانشجو یک هیات علمی است.

معاون وزیر علوم با اشاره به شاخص‌های مطرح شده موجود در دانشگاه دولتی اقلید افزود: از لحاظ شاخص هیات علمی به دانشجو این مرکز در بدترین وضعیت کیفی قرار دارد.

وی ادامه داد: به جای هشت رشته کم اثر، ۲ رشته موثر ایجاد می کردیم با هر کدام ۱۰ هیات علمی با تراز علمی استاد تمام و دانشیار در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، همچنین با گروه‌های پژوهشی متعدد و مرکز پژوهشی متناسب که برای نیازهای منطقه فعالیت کنند.

 همچنین در این مراسم نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان اقلید با قرار قرار گرفتن در بین چهار مرکز استان از ظرفیت قابل قبولی در جهت توسعه آموزش عالی برخوردار است.

مسلم صالحی خواستار توجه ویژه به مرکز آموزش عالی اقلید و رفع مشکلات آن توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین تبدیل آن به مجتمع آموزش عالی شد.

در  این مراسم محمدتقی حیدری رئیس پیشین این مرکز تودیع و مهدی زارعی به عنوان رئیس جدید معرفی شد.

در  ادامه این مراسم از ساختمان در حال احداث مرکز آموزش عالی برای همفکری در تسریع تکمیل آن بازدید شد.

شهرستان اقلید به جز مرکز آموزش عالی دولتی، دارای دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفه ای و فرهنگیان است و در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دیدگاه