استحکام‌بخشی پلکان شرقی تخت مادرسلیمان تا پایان دی

  • 16 دی 1399 - 12:39
استحکام‌بخشی پلکان شرقی تخت مادرسلیمان تا پایان دی

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از اقدامات ساماندهی و استحکام‌بخشی در پلکان شرقی تل تخت (تخت مادرسلیمان) پاسارگاد تا پایان دی‌ماه خبر داد.

افشین ابراهیمی سه‌شنبه ۱۶ دی به خبرنگاران گفت: اسناد و مدارک مربوط به کاوش‌های استروناخ از سال ۱۹۶۰ میلادی در این مکان، آشفتگی و به‌هم‌ریختگی زیادی را در بخشی از طبقات فوقانی این پلکان نشان می‌دهد. احتمال از دست رفتن این شواهد نفیس معماری به‌واسطه قرار داشتن در مسیر تردد بازدیدکنندگان و نفوذ یافتن آب باران در عمق ساختارهای معماری، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد را بر آن داشت تا نسبت به ساماندهی و استحکام‌بخشی بلوک‌های سنگی این بخش از پلکان اقدام کند.

او ادامه داد: جانمایی بلوک‌های سنگی، پاک‌سازی فضای اطراف بلوک‌ها، جابه‌جایی بلوک‌های به‌هم‌ریخته عملیات حفاظت در پلکان شرقی تل تخت شامل پنج مرحله مستندسازی و بازگرداندن بلوک‌های فروریخته و منتقل‌شده به‌جای اصلی خود و استحکام‌بخشی بلوک‌های ماسه‌سنگی ردیف زیرین پلکان، در انجام این مراحل به دلیل وزن زیاد قطعات سنگی، از جرثقیل دستی برای جابجایی بلوک‌ها استفاده‌ شده است.

ابراهیمی بیان کرد: با یکپارچگی بیشتر وضعیت معماری پلکان شرقی، نقش و عملکرد آن در تأمین شرایط دسترسی به آثار معماری فراز تل تخت بیش‌ازپیش پررنگ می‌شود این عملیات حفاظتی از نیمه آذرماه آغازشده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دی‌ماه به اتمام برسد.

به گزارش ایسنا، تل تخت که تخت مادرسلیمان نیز نامیده می‌شود، تختگاهی است بر فراز تپه‌ای طبیعی که با سنگ‌های تراش‌خورده آهکی سفیدرنگ و ماسه‌سنگ ساخته‌شده و یکی از نخستین بناهایی به شمار می‌رود که در محوطه پاسارگاد بناشده است.

دیدگاه