تلاش برای رفع موانع آبگیری تالاب کافتر در اقلید فارس

  • 12 دی 1399 - 12:06
تلاش برای رفع موانع آبگیری تالاب کافتر در اقلید فارس

فرماندار شهرستان اقلید با بیان اینکه خشک شدن تالاب کافتر نتیجه عدم مدیریت است که از قبل به ما و جامعه امروزی رسیده است، گفت: ما وظیفه داریم از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود برای رفع موانع آبگیری این تالاب استفاده کنیم.

خلیل بزرگی، شامگاه پنجشنبه در چهارمین نشست احیای تالاب کافتر شهرستان اقلید که با حضور مسوولان این شهرستان و با هدف رفع موانع و مشکلات آبگیری این تالاب برگزار شد، با قدردانی از فعالیت‌های انجمن‌های مردم نهاد، خواستار ادامه تلاش برای آبگیری کافتر شد و افزود: امیدواریم در سال ۹۹ با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، شاهد آبگیری بخشی از این تالاب باشیم.

وی، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر با ناملایمات و بی توجهی‌هایی در تخصیص حق‌آبه تالاب‌های کشور، به ویژه تالاب کافتر و همچنین حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز بسیاری در حوزه آبریز کافتر مواجه بوده‌ایم.

فرماندار شهرستان اقلید اضافه کرد: ثمره این فعالیت، دست‌اندازی به حریم بستر رودخانه شادکام و تالاب کافتر بوده است و در این مقطع با توجه به زیان‌هایی که به طبیعت رسیده، بنا داریم تمام تلاش خود را در استفاده از تمام ظرفیت شهرستان و همراه کردن مردم فهیم بخش مرکزی، در راه آبگیری این تالاب که قابلیت‌های بسیاری را در خود نهفته دارد، به کار گیریم.

همچنین در این نشست، ​تقی خانی، مدیر انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید نیز بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه تالاب کافتر تاکید کرد.

​ تقی خانی، با اشاره به برنامه‌های تدوین شده انجمن همیاران طبیعت برای فرهنگ سازی و برگزاری روز تالاب گفت: متاسفانه در مرحله اجرا به دلیل شیوع و گسترش بیش از حد ویروس کرونا در روزهای اخیر ناگزیر به توقف کار شدیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در روستاهای حوزه تالاب کافتر، زیرساخت‌های استفاده از اینترنت ضعیف است یا اینکه اصلا وجود ندارد با برنامه‌ریزی انجام گرفته، نشست‌های فرهنگ سازی و توانمند سازی به صورت حضوری و با تعداد معدود و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی ادامه پیدا خواهد کرد.

تقی خانی، در خلال این نشست، پاورپوینت شیوه فرهنگ سازی در حوزه تالاب کافتر را نیز ارائه کرد.

​ همچنین در این نشست مقرر شد، کار گروه تخصصی، ادامه کار بازگشایی مسیر رودخانه شادکام، در منطقه روستای آب باریک مورد بررسی قرار داده شود و برداشتن موانع در مسیر این رودخانه ادامه یابد.

​دریاچه کافتر در شهرستان اقلید با وجود بارش‌های نسبتا مناسب امسال و سال‌های گذشته همچنان در حسرت طعم پُرآبی له له می‌زند، بستر تفتیده آن شوره زاری است که میزبانی را از پرندگان مهاجر دریغ می‌کند ، برخی از صاحبنظران و فعالان زیست محیطی معتقدند ایجاد موانع برداشت آب در مسیر رودخانه شادکام و حوضه آبریز، موجب عدم آبگیری کافتر بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز پیشتر مواردی چون تبدیل بستر تالاب به کانون گرد و غبار، افت سفره‌های آب زیر زمینی، شور شدن اراضی کشاورزی و چاه‌های آب و ایجاد سایر مسائل متعدد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را از عواقب سوء مدیریت در مدیریت تالاب‌ها برشمرد. 

حمید ظهرابی گفت: نخستین معضل در حوضه تالاب کافتر، توسعه بی‌رویه کشاورزی بدون توجه به میزان منابع آب قابل برداشت در این حوضه است که منجر به تخلیه سریع منابع آب زیرزمینی شده و بی‌شک اثرات جبران ناپذیری بر زندگی مردم منطقه خواهد داشت. 

او مشکل عمده دیگر در این منطقه را واگذاری عرصه‌های پهناوری از بستر و حریم تالاب و همچنین رودخانه شادکام به کشاورزان دانست و این اتفاق نادر را شگفت‌انگیزترین رویدادی که تا کنون در حوضه تالاب‌های کشور رخ داده است، برشمرد. 

ظهرابی، با ابراز تاسف از این اقدام نابخردانه گفت: آب سطحی که باید تالاب‌ها را تغذیه کند از طریق بند و سدهای ایجاد شده توسط کشاورزان در پهنه‌های زیر کشت آنها هرز رفته و علاوه بر خشکاندن تالاب موجب ایجاد سیل و سایر مشکلات مشابه در روستاها می‌شود. 

پیشتر دریاچه کافتر اقلید جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می‌رفت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.

این دریاچه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق ۵.۳ متر در وضعیت پُرآبی بود.

شهرستان اقلید در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دیدگاه