دیوانخانه شیراز به‌زودی احیا می‌شود

  • 10 دی 1399 - 13:20
دیوانخانه شیراز به‌زودی احیا می‌شود

طرح‌های مختلفی برای احیاء و باززنده‌سازی بافت‌ تاریخی و فرهنگی و ارتقاء کیفیت فضاهای گردشگری در شهر شیراز مد نظر مدیران و مجموعه‌های مختلف اعم از استانداری و میراث فرهنگی فارس و شهرداری شیراز بوده که یکی از این طرح‌ها، احیای مجموعه زندیه است.

طی سال‌های گذشته، طرح احیای مجموعه زندیه، پس از تدوین و تصویب توسط مراجع مختلف قانونی، وارد فاز اجرایی و در بخش‌هایی منجر به اقدامات زیباسازی و بصری مناسبی نظیر آزادسازی محوطه پیرامونی ارگ کریمخانی و انجام نماسازی‌ها و فضای بصری مناسب، در محدوده بازار وکیل و معابر منتهی به آن، شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین بخش‌های اجرایی در طرح احیای مجموعه و میدانگاه زندیه، نجات و بازپیرایی و احیای بناهای تاریخی و ارزشمند موجود در این محدوده شامل دیوانخانه، خانه محتشم و حتی ساختمان بانک ملی بوده است.

احیای دیوانخانه عملیاتی می‌شود

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در گفت و گو با ایسنا، از برداشته شدن گام‌های بلندی برای احیای دیوانخانه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های استاندار و همراهی وزیر ارتباطات، موضوع جابه جایی ساختمان مرکز ۱۱۸ مخابرات فارس، مراحل نهایی را طی می‌کند.

سید علی‌نقی طیب لقمانی افزود: در مسیر اجرای پروژه ارزشمند میدانگاه زندیه، ۲ ساختمان اداری را باید مد نظر قرار می‌دادیم، یکی ساختمان مرکز ۱۱۸ مخابرات و دیگری ساختمان بانک ملی بود که خوشبختانه با رایزنی‌های استاندار محترم و همراهی وزیر ارتباطات و مدیرعامل بانک ملی، کار پیشرفت مناسبی داشته و به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

او از تامین ملک مناسب برای جابه جایی مرکز ۱۱۸ مخابرات فارس خبر داد و گفت: اکنون به دنبال انجام اقدامات اداری مربوط به ارزش گذاری املاک و انجام تهاتر هستیم و امیدواریم که به زودی، کار جابه‌جایی این مرکز عملیاتی شود.

معاون استانداری فارس خاطرنشان کرد که بلافاصله بعد از جابه‌جایی این مرکز، ساختمان کنونی مخابرات تخریب و به محوطه بیرونی دیوانخانه، به عنوان یکی از بناهای بسیار ارزشمند تاریخی شیراز، اضافه می‌شود.

الحاق حیاط بانک ملی به میدانگاه زندیه

او همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به رایزنی‌های انجام شده، تا پایان امسال حیاط ساختمان بانک ملی به محوطه مد نظر در طرح میدانگاه زندیه اضافه و الحاق و مراحل بعدی نیز با سرعت دنبال شود.

طبیب لقمانی با یادآوری اینکه ساختمان بانک ملی شیراز، یکی از بناهای ارزشمند تاریخی محسوب می‌شود، تاکیدات استاندار فارس بر تبدیل این بنا به موزه را یادآور و متذکر شد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده امیدوار هستیم که به زودی مراحل تبدیل این ساختمان به موزه مسکوکات، اجرایی و کار نهایی شود.

معاون استانداری فارس با بیان اینکه مجوزهای مورد نظر در این خصوص دنبال شده است، گفت: به دنبال پیگیری و رفع مسائل و تنگناهای اداری هستیم و امیدواریم که با نهایی شدن طرح، تا پایان امسال ابتدا حیاط مجموعه به میدانگاه الحاق و ساختمان نیز در آینده نزدیک به موزه تبدیل شود.

اقدامات اساسی در بافت تاریخی شیراز

طبیب لقمانی، اقدامات اجرایی شده در بافت تاریخی شیراز توسط شهرداری را اساسی و ارزشمند خواند و گفت: هم اکنون بالغ بر ۲۰ گروه پیمانکاری مشغول فعالیت در زمینه بدنه‌سازی، کف سازی، محوطه سازی و احیا و باززنده سازی معابر بافت هستند.

معاون استانداری فارس با بیان اینکه شهرداری شیراز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است، گفت: علاوه بر شهرداری، دوایر خدمات رسان نظیر آب و برق نیز برای اجرای طرح‌های بهسازی، نوسازی و … شبکه‌های آب و روشنایی معابر و … همراهی لازم را داشته اند.

طبیب لقمانی با اشاره به اقدامات اندیشیده شده برای رفع مشکلات شبکه آب و نوسازی و بهسازی این شبکه، گفت: شهرداری هم همراستا، تدابیری را برای مطلوبسازی امکان دفع آبهای سطحی از معابر مختلف بافت تاریخی اقداماتی اندیشیده و اجرایی کرده یا در دست اجرا دارد.

معاون استانداری فارس با اشاره به اینکه انتقال ۲ پست برق در مسیر بهسازی و باززنده سازی بافت فرسوده، ضروری تشخیص داده شده است، گفت: به زودی جلسه ای با مسئولان شرکت توزیع برق شیراز برای انتقال این پستها و همچنین بحث ایجاد یا بهسازی و نوسازی روشنایی معابر بافت متناسب با معماری آن خواهیم داشت.

طبیب لقمانی با تاکید براینکه اجرای پروژه احیای مجموعه زندیه یکی از طرح‌های مهم گردشگری شیراز محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع موجود، عملیات اجرایی تسریع و به زودی این طرح به شکل کامل آماده بهره‌برداری شود.

پروژه احیای مجموعه زندیه در یک محوطه با وسعت حدودا ۳۰ هکتاری طراحی شده است و ارگ کریمخانی، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، دیوانخانه، خانه محتشم، موزه پارس و …. در بر می‌گیرد.

در این محدوده، ساختمان‌های اداری مختلفی نیز قرار دارد که بعضا نظیر ساختمان بانک ملی، کتابخانه ملی، موزه پارس و … به واسطه تاریخی، نوع سازه یا کاربری فرهنگی و هنری، دارای ارزش بوده و به شکلی باید ضمن الحاق به مجموعه زندیه، حفظ شود.

دیدگاه