افزایش چشمگیر حیات وحش در جنوب فارس

  • 30 آذر 1399 - 19:20
افزایش چشمگیر حیات وحش در جنوب فارس

ایجاد شرایط زیستی مناسب برای جمعیت کل و بز و قوچ و میش در منطقه شکار ممنوع کوه ” هوا ” در جنوب فارس موجب افزایش چشمگیر گونه‌های زیستمند در این پهنه طبیعی شده است طوری که طی سرشماری روزهای گذشته یک هزار و ۵۰۳ گونه زیستمند در این پهنه سرشماری شده است.

بر اساس آمارهای موجود در سرشماری سال گذشته حدود ۸۰۹ گونه زیستمند از کل و بز و قوچ میش لارستان در کوه هوا شناسایی و سرشماری شده بود افزایش کمتر از دو برابری این گونه ها بیانگر شرایط زیستی مناسب برای حیات وحش و موجودات زیستمند در کوه هواست.

منطقه شکارممنوع کوه هوا و تنگ‌خور با وسعت ۱۲۹ هزار و ۶۵۸ هکتار در جنوب استان فارس و  در حوزه سه شهرستان لامرد ، خنج  و گراش واقع شده‌ و یکی از ۲۰ منطقه شکارممنوع محیط زیست استان فارس به‌شمار می‌رود.

سرشماری گونه های شاخص منطقه کوه هوا با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس  و ۴۶ نفر از اعضای انجمن پایشگران زمین و زندگی علامرودشت انجام شده است.

 محمد علی سلمان پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد روز یکشنبه اعلام کرد:  ۱۵۰۳ راس مجموع حیات وحش سرشماری شده شامل  تعداد  ۷۲۰ راس قوچ و میش لارستان و تعداد ۷۸۳ راس  کل و بز  در این منطقه  بوده است.

سلمان پور حفاظت مشارکتی را مهم ترین دلیل افزایش جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع کوه هوا برشمرد  و افزود: انجمن پایشگران زمین و زندگی علامرودشت لامرد  فعالیت جدی حفاظت از این گونه‌ها را با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و با احداث ۱۰ باب آبشخور و یک باب پاسگاه قرقبانی و استخدام ۳ قرقبان در قالب حفاظت مشارکتی سبب افزایش چشمگیر جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع کوه هوا شده است.

وی اظهار داشت : منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده ‌است. به منظور حفاظت از این منطقه در سال ۱۳۸۰ پاسگاه محیط‌بان کوه هوا ساخته می‌شود و چهار نفر محیط‌بان از حیات وحش این منطقه حفاظت می کنند. 

وی بیان کرد: منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از نظر تنوع زیستی میزبان زیرگونه قوچ و میش منحصر به فرد لارستان و کل و بز است. چهار گونه گربه سان مانند پلنگ، کاراکال، گربه جنگی و گربه وحشی در این منطقه، زیست می‌کنند و همچنین روباه معمولی و شاه روباه یافت می‌شود.  

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست لامرد، پنج گونه مار سمی  جعفری،کبری سیاه،شاخدار و افعی پلنگی  در منطقه مذکور وجود دارد و گونه های نظیر عقاب دوبرادر در این منطقه زاداوری دارند و پرندگانی مانند کبک و تیهو در آنجا  یافت می‌شود.

این مقام مسئول افزود:  طی آمار سرشماری سال گذشته از این منطقه، جمعیت  کَل، بُز و قوچ و میش  از تعداد ۸۴ راس در سال ۹۵ به ۸۰۹ راس در سال ۹۸ رسیده بود. 

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارد.

دیدگاه