شیوع کرونا در ایران و جهان؛ شمار مبتلایان هند از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفت

  • 29 آذر 1399 - 16:58
شیوع کرونا در ایران و جهان؛ شمار مبتلایان هند از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفت

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا نیمروز شنبه ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) به بیش از ۷۶ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر و شمار قربانیان این بیماری مرگبار به بیش از ۱ میلیون و ۶۸۳ هزار نفر رسید.

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۷ میلیون و ۸۸۸ هزار مبتلا و ۳۲۰ هزار قربانی در صدر جدول کشورهایی قرار دارد که با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند. هند، برزیل، روسیه، فرانسه، ترکیه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و آرژانتین نیز پس از آمریکا، جایگاه دوم تا دهم را در این جدول به خود اختصاص داده‌اند.

شمار مبتلایان در هند از ۱۰ میلیون نفر گذشت

هند روز شنبه اعلام کرد که شمار کل افراد آلوده به ویروس کرونا در این کشور ۱ میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفری، از ۱۰ میلیون مبتلا فراتر رفته است.

پیش از این بیشترین ابتلای روزانه به این ویروس در هند در نیمه ماه سپتامبر (۹۸ هزار مبتلا در یک شبانه‌روز) به ثبت رسیده بود و پس از آن دولت موفق شد شمار ابتلای روزانه را به حدود ۳۰ هزار بیمار در روز کاهش دهد.

هند تنها در شبانه‌روز گذشته ۲۵ هزار و ۱۵۲ مورد جدید ابتلا و ۳۴۷ هزار مرگ را به ثبت رساند و به این ترتیب شمار کل قربانیان این ویروس به ۱۴۵ هزار و ۱۳۶ نفر رسید.

مقامات بهداشت این کشور می‌گویند که سرعت گسترش بیماری کاهش یافته است و امیدوارند با تایید هر چه زودتر استفاده اضطراری از واکسن‌های ضدکرونا، واکسیانسیون عمومی را با سه واکسن آکسفورد، فایزر و شرکت محلی بهارات بیوتک آغاز کنند.

کرونا در ایران؛ روحانی می‌گوید شهری در وضعیت قرمز نداریم

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران با اضافه شدن ۶ هزار و ۴۲۱ مورد جدید در شبانه‌روز گذشته در مجموع به رقم ۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲ نفر و شمار قربانیان این بیماری نیز به رقم ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید. تنها در ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز شنبه ۱۷۵ نفر دیگر از این بیماری جان باختند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۵ هزار و ۵۹۱ بیمار نیز در شرایط حاد ابتلا قرار دارند و تحت مراقبت هستند.

ایران در حال حاضر در جدول جهانی کشورهای درگیر با ویروس کرونا در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور بامداد شنبه با اعلام اینکه در حال حاضر شهری در وضعیت قرمز قرار ندارد، در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «در دو ماه اخیر مردم، کسبه، اصناف، حمل و نقل عمومی و خانواده‌ها خیلی همکاری کردند. اول آذر خیلی نگران بودیم و ۱۶۰ شهر ما قرمز بود ولی الان تعداد شهرهای قرمز ما صفر است و شهر قرمزی نداریم.»

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی افزوده است «تقریبا همه جا موج سوم از موج قبلی بیشتر و سهمگین‌تر بوده است. به خاطر اینکه هم ویروس قوی‌تر شده و هم به سمت سرما رفته بودیم.»

به گفتۀ سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۲۰۵ شهر ایران در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر نیز در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

شیوع کرونا در افغانستان

در افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ نفر به شمار مبتلایان و ۱۷ نفر به شمار قربانیان ویروس کرونا اضافه شدند. در حال حاضر تعداد کل مبتلایان به کووید۱۹ در این کشور به دست‌کم ۵۰ هزار و ۵۳۶ نفر و شمار کل قربانیان به ۲ هزار و ۵۴ نفر رسیده است.

افغانستان هم اکنون رتبه ۸۹ را در جدول جهانی کشورهای درگیر با ویروس کرونا دارد.

دیدگاه