گوزن زرد میانکتل فارس زیر ذره‌بین پایش و مراقبت قرار گرفت

  • 29 آذر 1399 - 9:53
گوزن زرد میانکتل فارس زیر ذره‌بین پایش و مراقبت قرار گرفت

گام نخست تجهیز ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی در منطقه میانکتل شهرستان کازرون به سیستم های نظارتی تحت وب انجام شد.

ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی میان کتل،واقع در ارتفاعات شمالی دشت برم شهرستان کازرون از آذرماه سال جاری به دوربین های مداربسته با قابلیت نظارت برخط مجهز شد.

جمال خداپرست،رئیس اداره  حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون در گزارشی ضمن تشریح شرایط این ایستگاه گفت: در فصل جدید مدیریت زیستگاه گوزن زرد ایرانی در شهرستان کازرون، ضمن تاکید بر سیاست های کلی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر گسترش کمی و کیفی زیستگاه،برنامه های تخصصی متنوعی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها همچون انجام مطالعات پیوسته و دقیق و همچنین تهیه و راه اندازی سیستم های حفاظتی-نظارتی مدرن در دست تدوین و اجرا بوده و تمرکز این اداره بر احیا و حفاظت گونه حساس گوزن زرد ایرانی مبتنی بر رعایت اصول علمی و استاندارد است.

خداپرست همچنین افزود: ایستگاه مطالعاتی میانکتل،یکی از معدود مراکز مهم نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است که در منطقه حفاظت شده ارژن-پریشان واقع شده و از سال ۱۳۷۲ تاسیس و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.

برای پیشگیری از بیماری های حیات وحش عرصه زیستگاه میانکتل از ۱۷۰هکتار به ۴۰۰هکتار افزایش یافته که تاثیر چشمگیر در افزایش جمعیت این گونه حیات وحش داشته است.

گوزن زرد گونه ای است که در طبیعت یافت نمی شود و منقرض شده و در برخی سایت های کشور در اسارت تکثیر یافته است.

دو سایت احیا در شهرستان های کازرون(در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز) و ارسنجان(۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز) در استان فارس برای زیست گوزن زرد ایجاد شده است.

دیدگاه