هشت ذخیره‌گاه جنگلی جدید در فارس شناسایی شدند

  • 26 آذر 1399 - 14:09
هشت ذخیره‌گاه جنگلی جدید در فارس شناسایی شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: برای حفاظت از ذخایر ارزشمند جنگلی در استان، هشت ذخیره‌گاه جنگلی در محدوده پنج شهرستان شناسایی و ثبت شدند.

مطلب دریافتی چهارشنبه ایرنا حاکی است که عبدالحسن صمدنژاد اعلام کرد: این اقدام در زمینه اهداف جهش عملکردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و طرح ۹ در ۹۹ و نیز براساس ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از عرصه‌های جنگلی و مرتعی انجام گرفته است.

وی مساحت این ذخیره‌گاه‌ها را ۱۰ هزار و ۴۷۲ هکتار عنوان کرد و گفت: مناطق پایینو ، تودج و کوه خُم در شهرستان استهبان ، منطقه غنیمی سروستان ، منطقه بن دشت زرین دشت ، کورده خنج و کوه پردی لار از جمله ذخیره‌گاه‌های شناسایی شده جدید هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان کرد: گونه‌های موجود در این ذخیره‌گاه‌ها عمدتا شامل درختان جنگلی اُرس، بَنه ،کَهور و درختچه ارژن است.

صمدنژاد افزود: از سال‌های گذشته ۶ ذخیره‌گاه جنگلی در شهرستان‌های استهبان ، قیر و کارزین ، ممسنی و فیروزآباد وجود داشته است و محدوده ذخیره‌گاه‌های جدید نیز پس از بررسی و تایید در کمیته فنی در روزنامه‌های کثیرالانتشار استان آگهی و ابلاغ عمومی شد.

وی با اشاره به افزایش ضرایب حفاظتی گونه‌های جنگلی و جلوگیری از تخریب این رویشگاه‌های ارزشمند گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده برای جلوگیری از انقراض و یا تهدید این گونه‌های خاص ، تمام ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی شده در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس با اقدامات و تدابیر حفاظتی تحت مراقبت‌ ویژه قرار خواهند گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان کرد: محافظت از رویشگاه‌های طبیعی با گونه‌های نادر گیاهی و در حال انقراض با مشارکت هرچه بیشتر مردم امکان پذیر است و با حفاظت از این گنجینه سبز گیاهی تا حد قابل توجهی از خطر انقراض این گونه‌ها و یا تخریب رویشگاه‌ها جلوگیری خواهد شد.

صمدنِژاد افزود: اجرای عملیات اصلاحی و بهداشتی ، قرق ، نهال‌کاری و بذرکاری ، ایجاد آتش‌بر و جلوگیری از حریق از جمله اقدامات پیش بینی شده برای حفاظت از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند جنگلی است.

وی با بیان اینکه گونه‌های جنگلی از ظرفیت‌های ارزشمند حیات بشری و نمادی کهن از سرمایه‌های طبیعی به شمار می‌روند، از دامداران ، مرتعداران ، گروه‌های مردمی ، تشکل‌ها و سمن‌های زیست محیطی خواست در حفاظت و توسعه این ذخیره‌گاه با منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ذخیره گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می شوند که از اکوسیستم ها یا گونه های نمونه یا استثنیایی برخوردار هستند. ذخیره گاه های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره گاه های بیوسفر هستند که در آن گونه های منحصر به فرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده اند.

دیدگاه