بیمارستان دوم تامین اجتماعی در شیراز ساخته می‌شود

  • 24 آذر 1399 - 14:28
بیمارستان دوم تامین اجتماعی در شیراز ساخته می‌شود

بعد از سال‌ها انتظار و بارها وعده در مورد عملیاتی شدن پروژه احداث دومین بیمارستان تامین اجتماعی در شیراز به نام بیمارستان ملاصدرا، پیمانکار این پروژه مشخص و مسیر اجرای این پروژه هموار شد.

اولین بار در آذرماه سال ۱۳۹۰، دقیقا ۹ سال قبل، وعده احداث دومین بیمارستان تامین اجتماعی در شیراز که با وجود حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده، تنها یک مرکز بیمارستانی دارد، از سوی مدیر درمان تامین اجتماعی فارس، مطرح شد.

به گزارش ایسنا، مدیر وقت درمان تامین اجتماعی استان فارس، آن زمان اعلام کرده بود که بیمارستانی ۵۰۰ تختخوابی در محدوده بزرگراه حسینی‌الهاشمی شیراز احداث خواهد شد.

از آن زمان تاکنون، بارها موضوع ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز، مطرح و در صدر اخبار اجتماعی قرار گرفت اما روند کند ایجاد بسترهای قانونی، کار را به درازا کشید.

این پروژه بیمارستانی که امیدهای فراوانی به اجرای آن بسته شده است، ابتدا قرار بود توسط یک شرکت اتریشی اجرایی شود، اما بعدها اخباری مبنی بر به نتیجه نرسیدن کار در رسانه‌ها منعکس شد.

تیرماه سال ۱۳۹۷، با حضور مقامات ارشد وزارت تعاون، تامین اجتماعی و مسئولان وقت استان فارس، کلنگی در همان محدوده حسینی‌الهاشمی بر زمین خورد و اعلام شد که رسما عملیات اجرایی بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز آغاز شده است.

نیمه تیرماه سال ۹۷ مدیرکل درمان تامین اجتماعی فارس در یک کنفرانس خبری پیرامون این پروژه توضیحاتی داده و با رد کنار گذاشته شدن شرکت اتریشی اعلام کرده بود که مذاکرات با شرکت اتریشی سال ۹۶ انجام و موضوع به تصویب رسیده و برای تایید به هیئت امنا رفته است.

امیری آن روز تاکید کرده بود که در کنار مذاکره با شرکت خارجی، رایزنی با شرکت‌های داخلی نیز مد نظر قرار داشته و خط اعتباری درون‌سازی به یک شرکت ایرانی اختصاص یافته تا دیوارکشی و حفر فوندانسیون و … را طبق نقشه پیشنهادی اجرا کند.

به گزارش ایسنا، پس از اجرای برنامه کلنگ زنی با حضور ربیعی، وزیر وقت تعاون و تبادار، استاندار وقت فارس، تاکنون پروژه هیچ تحرک اجرایی نداشت و بار دیگر رکود کار، موضوع سئوالات رسانه‌ها شد و پیگیری پروژه در دستور کار استانداری و مجمع نمایندگان فارس قرار گرفت.

در آخرین روز اردیبهشت امسال، استاندار فارس در دیدار با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بار دیگر موضوع اهمیت احداث بیمارستان مذکور را یادآور شد.

آن روز عنایت‌الله رحیمی، در دیدار با سالاری اعلام کرد که فارس با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر که ۴۷ درصد آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، به شدت نیازمند احداث بیمارستانی جدید است.

رحیمی، عقب ماندگی فارس در زمینه سرانه بیمارستانی حوزه تامین اجتماعی، نسبت به میانگین کشوری را مورد تاکید قرار داده و خواستار تسریع در رفع موانع و اجرایی شدن بیمارستانی شده بود که کلنگش را استاندار قبلی فارس و مسئولان وقت تامین اجتماعی بر زمین زده بودند.

بنابر اعلام دستگاه‌های مسئول و با وجود ایجاد و توسعه مراکز درمانگاهی تامین اجتماعی در برخی نقاط فارس، سرانه تخت بیمارستانی این سازمان در استان حدود ۱٫۲ به ازای تعداد بیمه شده بوده و در مقایسه با میانگین ۱٫۶ کشوری، فاصله دارد.

مشخص شدن پیمانکار پروژه

به گزارش ایسنا، آخرین اخبار حاکی از برداشته شدن گامی جدید در مسیر آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی تامین اجتماعی شیراز است، پروژه‌ای که برابر اعلام دستگاه‌های مسئول، شرکت مهندسین عمران مارون، پیمانکاری آن را عهده دار باشد.

در این خبرها، موضوع ابلاغ رسمی پیرامون مشخص شدن پیمانکار پروژه یادآوری و اعلام شده است که بیمارستان جدید تامین اجتماعی در شیراز، در ۶ طبقه و مساحت ۷۰ هزار مترمربع، احداث می‌شود.

برابر این گزارش، بیمارستان جدید تامین اجتماعی شیراز، یکی از بزرگترین پروژه‌های بیمارستانی جنوب کشور محسوب می‌شود که با عملکردی منطقه‌ای امکان خدمات رسانی به حدود ۲۲۰۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی فارس و بیمه شدگان دیگر استان‌ها را خواهد داشت.

بیمارستانی فرا استانی

مدیر کل درمان تامین اجتماعی فارس، ضمن قدردانی از پیگیری‌های استاندار و نمایندگان فارس در مجلس برای نهایی شدن این پروژه بیمارستانی، رسما زمین پیش‌بینی شده را برای استقرار کارگاه و آغاز عملیات اجرایی، به پیمانکار تحویل داد.

دکتر امیری با یادآوری اینکه عزم تامین اجتماعی برای نهایی شدن این پروژه جدی است، ابراز امیدواری کرد که ساخت این طرح در کوتاهترین زمان ممکن انجام و شهروندان استان فارس و ساکنان استان‌های جنوبی از خدمات آن بهره‌مند شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در اظهار نظری اعلام کرد که بیمارستان جدید تامین اجتماعی شیراز، با توجه به وسعت و امکانات پیش‌بینی شده، عملکردی فرا استانی خواهد داشت.

محمود رضایی‌کوچی با اشاره به مشخصات پیش‌بینی شده برای این بیمارستان، مدت زمان در نظر گرفته شده برای ساخت را حدود ۴ سال و اعتبار مورد نیاز را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرده که موضوع با جدیت از سوی مسئولان در فارس در حال پیگیری و پایش است.

به گزارش ایسنا، تنها بیمارستان تامین اجتماعی شیراز که سال ۱۳۵۷ احداث شده، یک مرکز بیمارستانی با بیش از ۳۰۰ تخت است که با توجه به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان این سازمان در فارس، پاسخگوی نیاز نیست.

دیدگاه