معاون استانداری: بارش‌های اخیر در فارس خسارت عمده‌ای نداشت

  • 20 آذر 1399 - 12:18
معاون استانداری: بارش‌های اخیر در فارس خسارت عمده‌ای نداشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف این استان گفت: میزان این بارش‌ها و زمان آن مطلوب بود و خسارت و آسیب عمده‌ای هم به دنبال نداشت.

محمود رضایی کوچی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بارش‌ها به دلیل زمان و میزان مناسب آن علاوه بر ایجاد رضایت در شهروندان به ویژه کشاورزان، یک تعادل بارشی را جغرافیای استان نیز به دنبال داشت.

وی ادامه داد: در مناطق مرکزی استان شامل شیراز، مرودشت، زرقان و خرامه که کشاورزان باید مطابق سال‌های قبل در این مقطع برای انجام خاکاب از آب سد درودزن استفاده می‌کردند، امسال این بارش‌ها سبب شد که از آب سد استفاده نکنند.

او اظهار داشت: به جز آبگرفتگی معابر و خسارت جزئی به چند واحد مسکونی و تجاری در چند نقطه استان، خسارت دیگری متوجه استان نشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: امسال و به منظور جلوگیری از تکرار سیل سال گذشته شیراز، تمهیداتی در کلانشهر شیراز به ویژه در حوزه دروازه قرآن و محله سعدی اندیشیده شد.

رضایی کوچی افزود: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و نگه داشت سیلاب در بالادست این مناطق مانع ورود سیلاب به شهر خواهد شد و در صورت شدت بارندگی و جاری شدن سیل، این ورود سیلاب با تاخیر همراه خواهد بود.

او ادامه داد: حوضچه آرامشی که در بالادست دروازه قرآن پیش‌بینی شده میزان ذخیره آب را افزایش داده و در کنار آن شهرداری مشغول لوله‌گذاری جدید برای انتقال سیلاب به رودخانه خشک نیز هست.

وی گفت: مجموعه اقدامات انجام شده در این زمینه سبب خواهد شد که در صورت وقوع بارش‌هایی در مقیاس بارش فروردین سال ۹۸ که منجر به جاری شدن سیل در شیراز شد، با آن شرایط و خسارت‌ها مواجه نشویم.

به گفته رئیس اداره پیش‌بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی و اقلیمی اداره کل هواشناسی فارس، سامانه اخیر بارشی که از اواخر روز جمعه چهاردهم آذرماه وارد استان شد و تا اواسط روز دوشنبه هفدهم آذر ادامه داشت بیشترین میزان بارش را در شهرستان کازرون با ۸۹ و هشت دهم میلیمتر رقم زد. این سامانه در شیراز نیز ۶۶ و ۸۵ صدم میلیمتر بارش به دنبال داشت.

وقوع سیل در روزهای پنجم و ششم فروردین ماه سال ۹۸ در شیراز، جان ۲۱ نفر از هموطنانمان را گرفت و افزون بر یکصد نفر را مصدوم کرد، جز این، بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و محلات پایین دست سیل از دست دادند و به بیش از ۵۰۰ خودرو آسیب وارد شد.

دیدگاه