مسیر پلکانی بری بازدید از تُل‌تخت در پاسارگاد ایجاد می‌شود

  • 16 آذر 1399 - 13:41
مسیر پلکانی بری بازدید از تُل‌تخت در پاسارگاد ایجاد می‌شود

 مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اعلام کرد: عملیات ایجاد مسیر بازدید پلکانی تُل‌تخت یا تخت‌سلیمان در میراث جهانی پاسارگاد آغاز شده است.

به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس، افشین ابراهیمی یکشنبه ۱۶ آذرماه اظهار کرد: تاکنون دسترسی به بقایای معماری تل‌تخت از طریق مسیری سنگلاخی در دامنه تپه و با دشواری و مشقت امکان‌پذیر بود؛ به همین دلیل، خیل عظیمی از گردشگران از موهبت بازدید اثر و مشاهده دشت زیبای پاسارگاد از بلندای تپه محروم بودند.

او افزود: به همین منظور از مدت‌ها پیش اندیشه اجرای یک مسیر بازدید مطمئن و درخور که علاوه بر رفت و آمد عموم، موجبات حفاظت بهتر پلکان تاریخی ارزشمند این اثر را نیز فراهم سازد، در دستور کار پایگاه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد بیان کرد: طرح اجرایی این مسیر بازدید پیش‌تر در شورای فنی پارسه – پاسارگاد به تأیید و تصویب اعضا رسید. بر اساس این طرح، اسکلت محور به طول تقریبی ۱۶۸ متر از جنس آهن با پوششی مرکب از چوب طبیعی و مصنوعی (چوب‌پلاس) خواهد بود که دقیقاً بر اساس شیب تپه امتداد می‌یابد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه احداث این مسیر آسیبی به آثار نخواهد زد، بیان کرد: عرض این مسیر پلکانی‌شکل از حداقل یک و نیم تا حداکثر  دو متر متغیر است و جدا از این‌که در سرتاسر راه، هیچ‌گونه آثار زیرزمینی وجود ندارد، می‌توان از برگشت‌پذیری و بر هم نزدن وضعیت توپوگرافی تپه به عنوان دو شاخصه مهم اجرایی این طرح یاد کرد.

او افزود: مرحله اول ساخت این مسیر به طول تقریبی ۷۳ متر توسط بخش فنی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از نیمه آبان‌ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به پایان برسد.

 استحکامات دفاعی تل‌تخت که تخت‌سلیمان نیز نامیده می‌شود، از جمله آثار موجود در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است که در فاصله ۲۳۰۰ متری شمال شرق آرامگاه کوروش بر بلندای تپه طبیعی با ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر از کف دشت بنا شده و نزدیک به دو هکتار وسعت دارد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است. این بنای تاریخی یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی ایران است. آرامگاه کوروش سالم‌ترین و مهمترین اثر باستانی این مجموعه است.

مجموعه پاسارگاد در تاریخ شانزدهم تیرماه سال ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با شماره ۱۱۰۶ به ثبت رسید.

سلسله هخامنشی یا هخامنشیان که بنیانگذار آن کوروش بود از ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد به مدت ۲۲۰ سال بر ایران حکومت کردند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دیدگاه