تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

هشدار قضایی به برداشت‌کنندگان آب کشاورزی از تالاب بختگان

  • 12 آذر 1399 - 13:32
هشدار قضایی به برداشت‌کنندگان آب کشاورزی از تالاب بختگان

۵۵ میلیون متر مکعب حقابه تالاب بختگان در روزهای گذشته بر بستر رودخانه کُر رها شد، این حقابه با مراقبت های شدید اکنون بر بستر بختگان نشسته اما برخی از بهره برداران کشاورزی تلاش می کنند با موتور پمپ های سیار از این آب برای کشت محصولات خود برداشت کنند که با هشدارهای قضایی ادامه این اقدام، جرم شمرده شده.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخورد با متخلفان برداشت آب غیر مجاز از تالاب بختگان با دستور دادستان و فرماندار شهرستان خرامه در دستور کار قرار گرفته و دستور تهیه قایق گشت زنی در رودخانه کُر دنبال شده است .

حسین شعبانی مسوول نظارت بر کنترل و بررسی حقابه تالاب بختگان چهارشنبه در این زمینه گفت: در ادامه همکاری مسوولان شهرستان های همجوار با تالاب بختگان و رودخانه های منتهی به این تالاب ، محمد رضا ابراهیمی فرماندار خرامه ، حسینی دادستان این شهرستان و جمعی از مدیران شهرستان خرامه در بند حسن آباد و جهان آمد حضور یافتند و روند آبرسانی به تالاب بختگان را ارزیابی و مشکلات احتمالی را بررسی کردند.

وی افزود: با دستور فرماندار خرامه و با حکم قضایی مقرر شد مسئول اداره آب خرامه یک فروند قایق به منظور گشت زنی در طول رودخانه فراهم آورد و ضمن گشت زنی مشترک ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست فارس و اداره آب منطقه ای در صورت مشاهده تخلف در برداشت آب، موتور آبکش غیر مجاز با جرثقیل بارگیری و متخلف به دادگاه معرفی شود. 

شعبانی همچنین از توقیف تعدادی ادوات که قصد برداشت آب از رودخانه کر را داشتند خبر داد و گفت: این تخلفات توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست  استان فارس رصد شده است .

رها شدن آب از سد درود زن و رسیدن آن به تالاب بختگان امسال برای دومین سال پیاپی است که با پیگیری استاندار فارس محقق می شود، پارسال ۴۰ میلیون متر مکعب و امسال ۵۵ میلیون متر مکعب حقابه بختگان رها شده است.

ایجاد فضایی برای زیست پرندگان و به ویژه محیطی مناسب و مساعد برای جوجه آوری فلامینگوها ، جلوگیری از ایجاد ریزگردهای تابستانی بر بستر بختگان ، سلامت روستاییان و شهروندان ساکن در حاشیه بختگان و در امان بودن آنها از آسیب های ریزگرد ، امید به حفظ زیست بوم منطقه و دور شدن خطر خشکی انجیرستان های شهرستان های مجاور و کاهش مهاجرت های روستاییان که در سالهای اخیر شتابی دوچندان گرفته بود از جمله اهدافی است که می توان به دنبال این رها شدن آب به آن امید بود.

از نتایج رها شدن حقابه، می‌توان به حضور و زادآوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال های پر آب بوده اند که درسال های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره کرد.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است.تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری  آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است. 

دیدگاه