رشد ۱۲ درصدی ابتلای زنان به ایدز

  • 12 آذر 1399 - 10:04
رشد ۱۲ درصدی ابتلای زنان به ایدز

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه رابطه جنسی محافظت نشده و استفاده از سرنگ مشترک، ۲ راه اصلی انتقال ایدز است، از افزایش ۱۲ درصدی ابتلای زنان به این بیماری به عنوان یک هشدار جدی یاد کرد.

محمدصادق کشفی‌نژاد چهارشنبه ۱۲ آذر در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز با بیان اینکه ابتلا  تاکنون طبق آمار غیر رسمی بیش از ۶۰ هزار نفر را در کل کشور با بیماری ایدز درگیر شده‌اند، افزود: آمار رسمی موارد ثبت شده حدود ۴۲ هزار نفر است که حدود ۲۰ هزار نفر از آنان تاکنون فوت کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه روش انتقال این بیماری بیش ازاین از طریق تزریق مواد و رابطه جنسی بوده است، یادآور شد: طی ۶ ماه نخست امسال، ۲۳ درصد از موارد ابتلا به دلیل استفاده از سرنگ مشترک (اعتیاد) و ۵۱ درصد موارد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و غیرسالم بوده است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه بررسی‌های جددی نشاندهنده تغییر الگوی ابتلا به ایدز است، گفت: اکنون راه‌های جنسی محافظت نشده، به نخستین راه ابتلا به این بیماری بدل شده است.

کشفی‌نژاد تغییر جنسیت مبتلایان در الگوی جدید را از دیگر تغییرات در ماه‌های اخیر عنوان و بیان کرد : بر اساس آمار در سال گذشته ۸۲ درصد مردان و۱۸ درصد زنان با این ویروس درگیر شده‌اند اما در ۶ ماه نخست امسال درصد ابتلا در مردان به ۷۰ و در زنان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رشد ۱۲ درصدی ابتلای زنان به HIV

او با بیان اینکه بر اساس اطلاعات جدید باید راهبردهای پیشگیری از ایدز نیز تغییر یابد، افزود: در راهبرد جدید آگاه سازی دختران وزنان به ویژه در مناطق آسیب خیز در اولویت قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: سمت وسوی برنامه‌های پیشگیری از ایدز باید به سمت رفتارهای پرخطر جنسی برود و آگاه سازی نوجوانان و جوانان به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاه