درمانگاه بیماری‌های غیرواگیر در ۸ شهرستان فارس راه‌اندازی می‌شود

  • 10 آذر 1399 - 9:55
درمانگاه بیماری‌های غیرواگیر در ۸ شهرستان فارس راه‌اندازی می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در گام نخست راه اندازی کلینیک های بیماری های غیرواگیر در استان فارس ، این درمانگاه‌ها در شهرستان های آباده، مرودشت، فیروزآباد، کازرون، داراب، لامرد، نی ریز و شیراز راه اندازی می شود.

عبدالرسول همتی روز یکشنبه در نشست از راه دور هماهنگی راه اندازی کلینیک‌های بیماری‌های غیرواگیر استان فارس با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، در حال افزایش است، اعلام کرد: این بیماری‌ها عامل ۸۴ درصد مرگ و میر در کشور هستند و بیش از ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها در کشور، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. از این رو راه اندازی چنین درمانگاه‌های ضرورت دارد.

دکتر همتی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی، عامل ۸۲ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور هستند.

به گفته وی، در بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در معرض خطر مرگ و میر و بیماری وخیم ناشی از این بیماری عفونی هستند و در استان فارس نیز، ۷۵ درصد از جانباختگان به دلیل بیماری کووید ۱۹، مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر بوده‌اند.

او هشدار داد: بحران کووید ۱۹ منجر به اختلال در روند خدمات بهداشتی و درمانی در کل دنیا شده و این اختلال در مراقبت بیماران غیرواگیر، منجر به تضعیف سیستم ایمنی این بیماران شده و شرایط این افراد برای ابتلاء به کووید ۱۹ مناسب‌تر شده است.

این مقام مسؤول در دانشگاه با بیان اینکه از طرفی عدم مراقبت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، منجر به بروز عوارض در بلند مدت و در این بیماران می‌شود، ادامه داد: با اجرای برنامه پزشک خانواده درسال های اخیر، روند شناسایی بیماران دیابت و فشارخون به شکل مطلوبی در سطح استان انجام شده، به گونه‌ای که فارس در شاخص‌های شناسایی دیابت و فشارخون در سطح کشور، در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

دکتر همتی با توجه به موضوع یاد شده، اولویت فعلی در بیماری‌های غیرواگیر در سطح استان، مراقبت بیماران شناسایی شده عنوان کرد و گفت: مراقبت بیماران، یک فرآیند پیوسته است که طبق سطح بندی، خدمات در سطح‌های یک، دو و سه انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه توضیح داد: در سطح معاونت بهداشت، شناسایی و مراقبت‌های بیماران دیابتی، فشار خونی و غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان به عنوان یک شاخص عملکردی رصد می‌شود، اما این بیماران طبق بسته خدمتی برای تکمیل فرآیند مراقبت خود با توجه به وضعیت بیماری، نیازمند مراقبت‌های سطوح بالاترند که این امر، لزوم ایجاد لینک بین سطح یک و سطوح بالاتر را نشان می‌دهد.

همتی، راه اندازی کلینیک‌های بیماری‌های غیرواگیر (NCD) در قطب‌های بهداشتی درمانی که از مصوبه‌های کمیته دانشگاهی بیماری‌های غیرواگیر است را گامی در راستای اجرای فرآیند مراقبت‌های تکمیلی بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و سرطان‌های شایع معرفی کرد.

معاون بهداشت دانشگاه ازحضور پزشکان متخصص به ویژه متخصص داخلی، متخصص قلب و عروق، متخصص گوارش، متخصص زنان و متخصص جراحی در این کلینیک‌ها خبر داد و یادآور شد: در این کلینیک‌ها، بیماران علاوه بر دریافت خدمات تخصصی سطح دو و سه، خدمات مشاوره‌ای و چگونگی کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را نیز دریافت می‌کنند.

دیدگاه