پایان نشست ۲۰۲۰ افغانستان؛ کمک ۱۲ میلیارد دلاری وعده داده شد

  • 05 آذر 1399 - 6:26
پایان نشست ۲۰۲۰ افغانستان؛ کمک ۱۲ میلیارد دلاری وعده داده شد

نشست بین‌المللی دو روزه کمک به افغانستان ۲۰۲۰،‌ با شرکت دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ و شماری از مقامات ارشد کشورهای جهان که بصورت مجازی و از ژنو سوئیس اداره می‌شد، روز سه شنبه ۲۴ نوامبر (۴ آذر) پایان یافت و کمک‌کنندگان خارجی متعهد شدند طی چهار سال به کابل، ۱۲ میلیارد دلار کمک غیرنظامی بکنند.

به گزارش یورو نیوز، بسیاری از کمک‌کنندگان در عین حال دادن این کمک را به رعایت حقوق بشر و پیشرفت در مذاکرات جاری با طالبان مشروط کرده‌اند.

حاضران در نشست روز دوم، که به میزبانی مشترک سوییس و فنلاند‌ برگزار شد، دیپلمات‌ها، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نیز کنشگران مدافع حقوق بشر و جامعهٔ مدنی بودند که به دلیل همه‌گیری کرونا، عمدتاً به‌شکل ویدئویی در آن شرکت کردند.

هدف این کنفرانس که هر چهار سال یکبار برپا می‌شود، آن است که اهداف چهارساله‌ای را برای رسیدن به صلح و توسعه در افغانستان تعیین کند و برای رسیدن به این اهداف، میلیاردها دلار کمک بلاعوض فراهم کند. در دور پیشین این نشست در سال ۲۰۱۶، مبلغ کمک اختصاص یافته برای افغانستان ۱۵.۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.

دبیر کل سازمان ملل؛ زنان افغان بهای گزافی پرداخته‌اند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی از میزان خشونت‌های اخیر و به‌ویژه جان باختن دانشجویان در این کشور ابزار تأسف و نگرانی کرد و در عین حال، به مقاومت و رشد مردم افغانستان،‌ با وجود تمامی سختی‌ها در سالهای اخیر اشاره کرد.

او به‌خصوص به نقش زنان و رشد آنان در جامعهٔ افغانستان اشاره کرد و گفت: «زنان افغان بهای گزافی در ستیزه‌های اخیر پرداخته‌‌اند، و هدف خشونت‌ شدید بوده‌اند. در عین حال شمار بسیاری از دختران توانسته‌اند تحصیل کنند و همچنین برخی از زنان افغان در سِمَت‌های مهم دولتی مشغول به کار شده‌اند. اینها ارزش‌هایی است که باید حفظ و تقویت شود.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار افزایش تلاش نمایندگان دولت و طالبان برای برقراری آتش‌بس فوری و بی‌قیدوشرط شد.

وی همچنین تأکید کرد که همسایگان افغانستان باید نقش مؤثری در برقراری صلح و افزایش همکاری‌ها با این کشور ایفا کنند.

تاتیانا والووایا، ‌رئیس دفتر سازمان ملل در ژنو نیز اعلام کرد: «امروز وقت آن است که بر همبستگی خود با مردم افغانستان از نو تأکید کنیم.»

وعدهٔ کمک کشورهای مختلف به افغانستان

کشورهای مختلف به سیاق سال‌های گذشته ضمن اعلام همبستگی با دولت و مردم افغانستان، هر کدام به‌سهم خود وعدهٔ کمک‌ مشخص خود به این کشور را اعلام کردند. وعدهٔ کمک‌های آتی، در پایان این نشست به ۱۲ میلیارد دلار رسید.

آمریکا وعده ۶۰۰ میلیون دلار کمک به افغانستان را داده و پرداخت نیمی از آن را منوط به پیشرفت مذاکرات با طالبان کرده است.

آلمان نیز ضمن تأکیپد بر لزوم پایان دادن به جنگ در افغانستان و اعلام کمک ۵۱۰.۸۸ میلیون دلاری به این کشور در سال ۲۰۲۱ تعهد داد که تا همین میزان کمک سالیانه را تا سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

اتحادیهٔ اروپا در بیانیهٔ خود اعلام کرد که به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌‌دهد و به این منظور ۱.۲ میلیارد یورو به این کشور کمک می‌کند.

دولت کانادا خواستار آن شد که طالبان آتش‌بس را بپذیرد و متعهد شد که ۲۷۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کند.

ایتالیا اعلام کرد در سال ۲۰۲۱، مبلغ ۳۵ میلیون یورو به افغانستان خواهد پرداخت.

نمانیدهٔ استرالیا گفت که کشورش برای چهار سال آینده ۱۴۷ میلیون دلار کمک به کابل اختصاص خواهد داد.

سوئد که پیش از این وعده کرده بود در فاصلهٔ سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، مبلغ ۹۳۲ میلیون دلار به افغانستان می‌پردازد،‌ از نو تأکید کرد که بر سر قول خود هست.

در این کنفرانس برخی کشورهای دیگر مانند بریتانیا تعهدات خود را فقط برای یک سال اعلام کردند. بریتانیا اعلام کرد ۲۲۷ میلیون دلار کمک غیرنظامی و غذایی سالانه به افغانستان خواهد داد و فرانسه نیز متعهد به پرداخت ۱۰۴.۲۰ میلیون دلار شد.

وعده‌های همسایگان؛ ایران،‌ هند،‌ پاکستان

محمدجواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران در پیام ویدئویی خود خواستار آن شد که جهان، پیش از دیگر ملاحظات دربارهٔ افغانستان، مردم این کشور را در اولویت قرار دهد.

وی گفت: «اگر بنا باشد این مردم فقط برای بقا تقلا کنند، صلحی پایدار نخواهد بود.» وزیر خارجهٔ ایران همچنین خروج مسئولانهٔ نیروهای خارجی از این کشور را گام مؤثری در راستای رسیدن به صلح بر شمرد.

وزیر امور خارجهٔ پاکستان،‌ اعلام کرد که این کشور به تعهداتی که در قبال امنیت افغانستان دارد ادامه خواهد داد. وی همچنین به کمک‌هزینه‌های تحصیلی کشورش برای دانش‌آموزان و کارمندان افغان اشاره کرد و گفت پاکستان همچنان کمک می‌کند تا زمینهٔ رسیدن به صلح در افغانستان فراهم شود.

وزیر امور خارجهٔ هند نیز وعده داد که کشورش تمامی هزینه‌های ساخت «سد شاتوت» را در نزدیکی کابل پرداخت خواهد کرد.

روسیه: طرف‌های مذاکرات صلح زودتر به توافق برسند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجهٔ روسیه، بدون اعلام کمک نقدی، گفت که کشورش به دیگر کمک‌ها به افغانستان ادامه خواهد داد. وی تأکید کرد که روسیه به گفتگوهای بین‌الافغانی متعهد است. و خواستار آن شد که طرف‌های مذاکره در دوحه هرچه زودتر به توافق برسند.

لاوروف روز سه شنبه همچنین از افزایش خشونت و گسترش ناامنی در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد.

همزمان با آخرین روز همایش اهدا کنندگان، دو انفجار در بازاری در ولایت بامیان که معمولاً یکی از امن‌ترین مناطق افغانستان محسوب می‌شود، به کشته شدن دست کم ۱۷ نفر و زخمی شدن تقریبا ۵۰ نفر شد که عمدتا غیرنظامی بودند.

دیدگاه