رهاسازی حق‌آبه در تالاب بختگان

  • 02 آذر 1399 - 16:33
رهاسازی حق‌آبه در تالاب بختگان

 با گذشت هشت روز از رها شدن حق‌آبه بختگان از سد درودزن، کام تلخ یکی از بزرگترین دریاچه‌های کشور، با آب شیرین شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس یکشنبه ۲ آذر به خبرنگاران گفت: حق‌آبه رها شده از درودزن، بعد از طی مسیر ۱۹۲ کیلومتری رودخانه کُر ساعت ۱۱ امروز، یکشنبه به تالاب بختگان رسید و کام تلخ این تالاب و دوستداران محیط زیست را شیرین کرد.

حیمدرضا ظهرابی با بیان اینکه حق‌آبه رها شده ۵۵ میلیون متر مکعب بوده و بخشی از آب مورد نیاز تالاب بختگان را تامین می‌کند، افزود: تعیین این میزان از حقابه بختگان به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان فارس رسید و با ظرفیت ۳۰ متر مکعب  در ثانیه بر اساس دستور استاندار در شورای حفاظت منابع آب استان و برپایه سیاست‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو و با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست، انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس احیای تالاب بختگان را از اولویت‌های زیست  محیطی فارس دانست و تاکید کرد که پیگیری تامین حق آبه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکوسیستمی آن، همواره از دغدغه‌های این سازمان بوده است.

وی ضمن اشاره به تخریب سردهانه‌های برداشت به دلیل جریان شدید آب که در مسیر رودخانه منتهی به تالاب به ویژه در بند فیض آباد انجام شده بود، گفت: با همکاری نزدیک نیروهای شرکت آب منطقه‌ای، یگان حفاظت محیط زیست و شرکت بهره برداری منابع آب در کمترین زمان ممکن، سر دهانه‌های تخریب شده، بهسازی و مرمت شد.

ظهرابی از تلاش بی وقفه و شبانه روزی گروه‌های سیار برای حفاظت از این حقابه و همچنین از سازمان‌های مردم نهاد، کشاورزان و مراجع قضایی و سایر دستگاه‌های مسئول در تحقق این مهم قدردانی و اضافه کرد: قطعا بدون همراهی و حمایت استاندار فارس و مدیرعامل آب منطقه‌ای، رهاسازی آب بختگان با مخاطرات جدی مواجه بود.

وی با اشاره به انجام لایروبی مصب رودخانه، گفت: حق آبه تالاب بختگان به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به بختگان رسیده است و این پایش همچنان تا پایان این عملیات مدیریت و ادامه خواهد یافت و امیدواریم همانند سال‌های پر آبی شاهد حضور و زاد آوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو باشیم.

ظهرابی گفت: مهار کانون های گرد وغبار، تنظیم سطح سفره های آب زیرزمینی، بهبود کیفیت آب های زیر زمینی، جلوگیری از شور شدن اراضی کشاورزی در پایین دست، بهبود خُرد اقلیم منطقه از طریق افزایش رطوبت و ارتقا کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دیم و آبی محدوده تالاب و فراهم شدن ظرفیت مناسب طبیعت گردی از نتایج قابل پیش بینی تامین حقابه تالاب های طشک و بختگان به شمار می آید.

به گزارش ایسنا، تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب، زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا،  آنقوت چنگر، آب‌چلیک، انواع مرغابی و غاز است که از عرض های شمالی به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان، استهبان و .. تأثیر داشته و نقش بسزایی ایفا می‌کند.

دیدگاه