ساماندهی و دیجیتالی‌کردن اسناد تخت جمشید آغاز شد

  • 01 آذر 1399 - 10:58
ساماندهی و دیجیتالی‌کردن اسناد تخت جمشید آغاز شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عنوان کرد: ساماندهی اطلاعاتی اسناد مربوط به کاوش‌ها همچنین مستندات دیگر از برنامه‌های مهم پایگاه است که به مدد همکاران مجموعه آغاز شده و در حال انجام است.

به گزارش پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید حمید فدایی شنبه اول آذرماه اعلام کرد: هزار نسخه سند شامل مکاتبات اداری، نقشه، عکس، اسلاید، گزارش و فیلم که حاصل انجام فعالیت‌های متنوع باستان‌شناسی، ساماندهی، حفاظت و مرمت تخت‌جمشید است، دیجیتالی می‌شود.

وی در رابطه با اهمیت نگهداری و حفاظت بهتر اسناد باقی مانده آثار جهانی تخت جمشید، گفت: تاریخ معاصر تخت‌جمشید که با کاوش‌های باستان‌شناسی آغاز شد و با حفاظت همه‌جانبه آن ادامه یافت برای بسیاری از مخاطبان مجموعه جذابیت ویژه‌ای دارد.

فدایی افزود: مکتوبات، مستندات و گزارش فعالیت‌های علمی در تخت جمشید طی یکصد سال گذشته، بخشی از شناسنامه این مجموعه قلمداد می‌شود و قابل ارائه به متخصصان و محققان است.

رئیس پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اظهار کرد: گرچه توجه به تخت‌جمشید را پس از ویرانی و فراموشی آن در مکتوبات مورخان، مستشرقان و سفرنامه نویسان متعددی از دوره‌های دور تاریخی می‌توان پیگیری کرد، عصر حاضر به دلیل توجه به این میراث سترگ و تلاش برای کشف، بازشناسی، معرفی و حفاظت از آن اهمیت بسیاری دارد.

فدایی با اشاره به اینکه پایگاه باید شرایط لازم را در نشر و به اشتراک گذاردن اسناد و داده‌های تاریخی در پیشبرد مطالعات پژوهشگران فراهم کند، ادامه داد: در گام های بعد سایر اسنادی را که در سال های گذشته به اشتباه از مجموعه خارج شده و در اختیار مراکزی همچون کتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس قرار گرفته مجددا به مجموعه باز خواهیم گرداند.

کارشناس مسوول مرکز اسناد و آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این باره گفت: به‌روزرسانی و دیجیتال کردن اطلاعات و نقشه های موجود در مرکز آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید که مربوط به زمان شروع کاوش های علمی این مجموعه از دهه ۲۰ شمسی تاکنون است، بعد از قریب ۹۰ سال خود یک اثر تاریخی علمی محسوب می‌شود.

مریم راهساز اظهار کرد: این مدارک و اسناد گویای نحوه کار و مداخلات علمی باستان‌شناسان در این مجموعه است و عمدتا دربرگیرنده نقشه‌ها، صورت‌های دستمزد و حقوق، مستندنگاری‌های مربوط به اشیای تاریخی، عکس‌ها و تصاویر حین کاوش است.

وی عنوان داشت: در ماه های اخیر عملیات اسکن و دیجیتالی کردن بخش عمده‌ای از نقشه‌های بزرگ و کوچک کاغذی انجام شده است و دسته بندی و ورود اطلاعات آن در بانک اطلاعاتی در حال انجام است.

این کارشناس ابراز کرد: ساماندهی فیزیکی و بهینه‌سازی شرایط حفاظت از مواد آرشیوی در مرکز اسناد از برنامه های اصلی این واحد است که با دقت ویژه‌ای دنبال می‌شود و در حال حاضر اسناد از شرایط حفاظتی مطلوبی برخوردارند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه