اعمال تبعیض درباره دفن مردگان در شیراز

  • 26 آبان 1399 - 11:07
اعمال تبعیض درباره دفن مردگان در شیراز

رئیس شورای اسلامی شیراز با ابراز نگرانی از اینکه تبعیض در جامعه به کفن و دفن اموات نیز تسری یافته است، اعلام کرد که براساس برخی گزارش‌ها، اموات دارای پارتی در دارالرحمه شیراز مدفون می‌شوند و آنهایی که پارتی ندارند در بهشت احمدی.

سید عبدالرزاق موسوی در نطق پیش از دستور جلسه علنی یکشنبه ۲۵ آبان شورای اسلامی شهر شیراز، ضمن بیان اینکه کرونا شرایط خیلی سختی را برای همه رقم زده است، گفت: کرونا نشان داد، ما به شدت آسیب پذیر هستیم. در چنین وضعیتی باید از تلاش ها، فداکاریها و ایثارگری‌های مجموعه بخش درمان و بهداشت استان و شهرمان شیراز و همه آنانی که در مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم، تلاش و مجاهدت می کنند، حمایت، و صمیمانه تشکر کنیم.

او با بیان اینکه تصمیمات دولت و ستاد پیشگیری باید از حمایت و پشتیبانی جامعه علمی و درمانی کشور و افکار عمومی بهره مند باشد، گفت: گزارش تعداد متوفیان و افرادی که در همین شیراز به دلیل کرونا جانشان را از دست داده اند، به خوبی این را نشان می دهد که شرایط ما اصلا خوب نیست. ما همچنان معتقد هستیم دولت و نظام باید تصمیم جدی، همراه با پشتوانه کارشناسی و اجماع ملی در مبارزه با این بیماری بگیرند و همه امکانات کشور برای آن به کارگرفته شود.

موسوی با اشاره به لزوم کاستن از تعداد اجساد در نوبت غسل در دارالرحمه شیراز، با تاکید بر انتقال اجساد بیماران فوت شده شهرستانی به محل سکونت آنان، تصریح کرد: به نظرمی رسد تبعیض، تار و پود جامعه و همه ما را دچار مشکل و به کفن و دفن اموات هم تسری پیدا کرده است! خانواده‌ی یکی از متوفیان با بنده تماس گرفته و اصرار دارد که چرا میت آنها نباید در دارالرحمه دفن شود. پی گیری کردم موضوع چیست؟ می گویند کسانی که پارتی داشته باشند در دارالرحمه دفن می شوند و بقیه در بهشت احمدی! به خدا قسم این درست نیست. هر کسی می خواهد پشت این باشد. این زیبنده این نظام نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بزرگداشت روز و هفته کتاب و ضمن اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در مورد اینکه جهل و ناآگاهی ریشه اصلی مشکلات است، گفت: بزرگداشت کتاب، به منزله پاسداشت دانایی، علم و دانش است. امیدوار هستیم با تلاش های ما در حوزه کتاب و کتابخوانی، منتج به افزایش روحیه و تمایل به کتابخوانی شود. اگر بتوانیم در زندگی روزانه خود وقتی را برای کتابخوانی معین کنیم، کار با ارزش و مفیدی است.

او با یادآوری اینکه ۱۸ آبان هم روز ملی کیفیت بود، گفت: در میان نامگذاری ها، این موضوع از منظر توجه به منافع عمومی، بسیار مهم است. ما معتقد هستیم، کیفیت و بهره وری، موضوعی اساسی و بنیادین مدیریت کشور به شمار می‌رود، اینکه کیفیت چیست و رابطه آن با بهره وری چگونه است، در حوصله این مجال نیست و از دوستان در مرکز پژوهش ها می خواهم به این موضوع مهم بپردازند.

موسوی همچنین در خصوص لزوم توجه به موضوع کیفیت در فعالیت‌های شهرداری و اهمیت آن هم پرداخت و کیفیت و بهره‌وری را شاخصه‌هایی دارای رابطه مستقیم دانست و گفت: این یعنی اینکه ما با استفاده از منابع مالی معین و محدود بتوانیم، حداکثر کیفیت و جلب رضایت مردم را داشته باشیم و این همان بهره وری است.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: سال اول و در کمیسیون برنامه و بودجه، این را در راهبردها و رویکردهای شورای پنجم قرار دادیم. کمیته ای هم، به همین مناسبت ایجاد شد اما پیگیری نشد. و به همین خاطر هم هزینه زیادی به مردم تحمیل می کنیم. موضوع کیفیت و بهره وری در مجموعه  شهرداری و حتی شورا و سایر سازمان‌های خدمات رسانی، باید به یک اصل، اولویت و دغدغه تبدیل شود.

موسوی تاکید کرد که شورای پنجم شیراز، از ابتدای سال چهارم فعالیت، برای اجرای مصوبات، تکالیف بودجه و پروژه ها، ساز و کارهایی را تعبیه کرده و آنها را به صورت منظم آن را پی گیری می‌کنیم، گفت: در ارزیابی‌ها تاکنون، بنده، مدیران را از منظر عملکرد و همین موضوع بهره وری و کیفیت، به سه گروه تقسیم می کنم؛ گروه اول، مدیرانی که آنان را  باید موفق بدانیم، گروه دوم مدیرانی که می شود با برنامه ریزی، آموزش و نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد آنان را تقویت و حمایت کرد و گروه سوم متاسفانه مدیرانی که اشتباهی در این جایگاه قرار گرفته اند و هم به خودشان ظلم می کنند و هم به مردم!

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید براینکه برای گروه سوم مدیران باید چاره‌ای جدی اندیشید، گفت: در حفظ و توجه به حقوق و منافع مردم نباید دچار تردید شویم. واقعاً عملکرد برخی مدیران، که بعضاً از مدیران ارشد شهرداری هم هستند، قابل دفاع نیست. البته، بنده، از تلاش های شهرداری به ویژه در موضوع پروژه ها صمیمانه تشکرمی کنم.

موسوی در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی رئیس مجمع نمایندگان فارس در انتقاد به برخی اقدامات شهرداری، گفت: شهرداری در انعکاس عملکرد و فعالیت‌های خود، به ویژه در حوزه مناطق حاشیه ای شهر و خدمات رسانی به مردم، خوب عمل نمی کند. شهرداری باید دلایل توجه به این گونه پروژه ها را برای مردم بیان کند. ما اقدامات و فعالیت‌های شهرداری را به ویژه با رعایت اصل مهم عدالت اجتماعی قابل دفاع می دانیم. بنابراین شهرداری باید همراه با گزارش درست فعالیت‌ها، در پاسخگویی به انتقادات از فرصت استفاده کرده و دلایل اقدامات خود را برای مردم توضیح دهد.

دیدگاه