بافت تاریخی شیراز نیازمند بهینه سازی و اصلاح

  • 21 آبان 1399 - 17:48
بافت تاریخی شیراز نیازمند بهینه سازی و اصلاح

بافت تاریخی شهر شیراز متناسب با شرایط انسانی و طبیعی خود نیازمند بهینه سازی دسترسی ها و اصلاح است؛ از آنجایی که بافت فرسوده در بیشتر شهر ها هسته اولیه شکل گیری آن شهر را دربرمی گیرد، بی‌توجهی به ساماندهی این بافت نیز موجب اختلال در شکل گیری ارتباط با بافت‌های بخش مرکزی شهر شده است.

بافت تاریخی شهر شیراز نیز همچون دیگر شهرهای ایران دستخوش تغییرات گسترش شهری شده و تداخل سبک‌ها و شیوه‌های معماری در آن باعث ناهماهنگی بسیاری در چهره آن و فرسوده شدن این بافت شهری شده است؛ به غیر از مشکلاتی که در روند احیا و نوسازی بافت فرسوده شیراز اختلال ایجاد می کنند خطراتی نیز همواره جان مردم ساکن این منطقه را تهدید می‌کند که از این جمله می توان به نامقاوم بودن این منطقه در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله اشاره کرد.

افزون بر این، از آنجا که این ناحیه هسته اولیه پیدایش شهر شیراز بوده، در حال حاضر نیز بسیاری از فعالیت‌های مرکزی تجاری، مذهبی، خدماتی و اداری را در خود جای داده و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای در راستای رونق فعالیت‌های سیاحتی، زیارتی، تجارتی، فرهنگی و مسکونی دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز روز سه شنبه در بازدید از بافت تاریخی شیراز، بر اصلاح و مداخله در بافت تاریخی تاکید کرد و ابراز داشت: تعریف برنامه‌های عملیاتی و تدوین جدول زمان‌بندی برای اجرای طرح‌ها برای ساماندهی بافت تاریخی شیراز اهمیت دارد.

روح الله نجابت با تاکید بر اینکه این بازدیدها باید به ساماندهی‌ وضعیت منطقه بینجامد، اظهار کرد: مشکلاتی همچون از میان رفتن بافت تاریخی بر اثر به بی‌توجهی دستگاه‌ها، معضلات اجتماعی و مهاجرت اتباع به این مناطق از جمله موضوعاتی است که باید در بافت تاریخی مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: این منطقه را باید شناسنامه مصور و هویت تاریخی این شهر نامید که رهاکردن آن به جای نقطه قوت گردشگری، به معضلی اجتماعی برای شهر شیراز بدل شده و برخی بخش‌های آن در حال تخریب است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، ادامه داد: ضروری است متولیان امر بیش از پیش برای ساماندهی، مرمت، بازسازی و رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی این نگین ارزشمند در دل شهر شیراز همت گمارند.

به گزارش ایرنا،بافت تاریخی شیراز، قلب و هسته اولیه شکل‌گیری این شهر است که طی قرون و سال‌ها تکامل یافته و زندگی و فرهنگ، از آن به دیگر کوچه‌ها و محله‌ها جاری شده است.

بسیاری از خانه‌های این منطقه ۳۶۰ هکتاری نمایان‌گر هنر دوره‌های مختلف است؛ از زندیه گرفته تا قاجار، دروازه‌های گوناگون، چندین محور فرهنگی و حدود ۴۰۰ اثر باارزش میراثی شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر این شهر را نمایان می‌کنند و هویتی دیگرگونه به شیراز بخشیده‌اند.

دیدگاه