ثبت ۳ زلزله بیشتر از ۴ در استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر

  • 17 آبان 1399 - 1:59
ثبت ۳ زلزله بیشتر از ۴ در استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر

سه زلزله ۴.۱ در شوشتر استان خوزستان، تنگ ارم استان بوشهر و اشکنان استان فارس مهمترین رخدادهای لرزه‌های هفته گذشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مهرماه سال جاری حدود ۱۰۶۰ زمینلرزه در کشور رخ داده که از این تعداد ۱۴ زمینلرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ بوده است.

بزرگترین زمینلرزه داخل کشور در بازه زمانی اول تا پایان مهرماه سال جاری در روز ۵ مهرماه با بزرگی ۵.۲ حوالی مراوه تپه واقع در استان گلستان رخ داده است.

همچنین در هفته گذشته سه زلزله با بزرگای بیش از ۴ در استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر رخ داد. جزئیات زمینلرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۰ آبان

در سالند استان خوزستان بعد از دو زلزله ۲.۹، زلزله دیگری با بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۴ کیلومتری سالند، ۲۲ کیلومتری گتوند و ۲۹ کیلومتری چغامیش این استان بوده است.

در اسفراین استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹، نهبدان استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

پهله استان ایلام با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۱ کیلومتری پهله، ۴۰ کیلومتری میمه و ۵۱ کیلومتری ارکواز این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۱ آبان

در سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۶، علی آباد استان گلستان زلزله ۲.۵، بندر مقام استان هرمزگان زلزله ۲.۸ و فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۵ و ۲.۵ رخ داد.

دوشنبه ۱۲ آبان

اهرم استان بوشهر با زلزله‌ای با بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون رومرکز این رویداد لرزه‌ای در ۲ کیلومتری اهرم، ۱۸ کیلومتری کلمه و ۲۵ کیلومتری دلوار این استان بوده است.

بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، سفیدسنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ تجربه شد.

سه شنبه ۱۳ آبان

فارغان استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری فارغان و ۳۶ کیلومتری حاجی آباد استان هرمزگان و ۲۸ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

در دوزه استان فارس زلزله ۲.۶، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ و سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ رخ داد.

تنگ ارم استان بوشهر با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری تنگ ارم، ۲۱ کیلومتری برازجان و ۲۳ کیلومتری کلمه این استان به ثبت رسید.

هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۲۵ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۵۰ کیلومتری هجدک، ۵۵ کیلومتری راور و ۶۸ کیلومتری خانوک این استان بوده است.

ماهان استان کرمان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری ماهان، ۲۵ کیلومتری محی آباد و ۲۸ کیلومتری سیرچ این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۴ آبان

در ماهان استان کرمان زلزله ۲.۸، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۷، بزنجان استان کرمان زلزله ۲.۶، کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۶، جزیزه خارک استان بوشهر زلزله ۲.۹، به ثبت رسید.

بزنجان استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ را تجربه کرد که عمق این زمینلرزه در ۱۶ کیلومتری و کانون آن در ۵۳ کیلومتری بزنجان، ۵۴ کیلومتری بافت و ۵۷ کیلومتری رابر این استان گزارش شد.

سمنان استان سمنان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷۸ کیلومتری سمنان، ۸۲ کیلومتری سرخه و ۹۱ کیلومتری مهدی شهر این استان بوده است.

شوشتر استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری شوشتر، ۲۵ کیلومتری گوریه و ۲۹ کیلومتری مسجد سلیمان این استان گزارش شد.

در محمله استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون رومرکز آن در ۱۶ کیلومتری شوشتر، ۲۵ کیلومتری گوریه و ۲۹ کیلومتری مسجد سلیمان به ثبت رسید.

پنج شنبه ۱۵ آبان

تازه آباد استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری تازه آباد، ۲۲ کیلومتری جوانرود و ۲۸ کیلومتری کوزران این استان بوده است.

اشکنان استان فارس با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۲۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری اشکنان و ۱۶ کیلومتری اهل استان فارس و ۱۸ کیلومتری بندرمقام استان هرمزگان بوده است.

زلزله ۳.۵ باغ ملک استان خوزستان از دیگر زمینلرزه‌های روز ۱۵ آبان است که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۱۰ کیلومتری باغ ملک، ۱۲ کیلومتری میداود و ۱۸ کیلومتری صیدون این استان بوده است.

در شادگان استان خوزستان زلزله ۲.۹ و ساوه استان مرکزی زلزله ۲.۵ رخ داد.

شوشتر استان خوزستان زلزله‌ای با بزرگای ۴.۱ در عمق ۲۱ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۲۰ کیلومتری شوشتر، ۲۵ کیلومتری گوریه و ۲۷ کیلومتری مسجد سلیمان این استان گزارش شد. زلزله‌های ۳.۳ در عمق ۷ کیلومتری، ۲.۵ و ۲.۶ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

کهنوج استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ را تجربه کرد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کهنوج، ۳۹ کیلومتری فاریاب و ۴۰ کیلومتری عنبرآباد این استان گزارش شد.

جمعه ۱۶ آبان

در مورموری استان ایلام زلزله۲.۵، کشیت استان کرمان زلزله ۲.۹ و رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

دیدگاه