پیاده‌راه سلامت شیراز به گذر شجریان تغییر نام داده می‌شود

  • 12 آبان 1399 - 8:00
پیاده‌راه سلامت شیراز به گذر شجریان تغییر نام داده می‌شود

پس از رد مصوبه تغییر نام گذر حافظ در شیراز به نام استاد محمدرضا شجریان،شورای شهر شیراز در یکصدو پنجاه و ششمین جلسه خود با نامگذاری پیاده راه سلامت چمران به نام این استاد بلند آوزه موسیقی ایران موافقت کرد.

به گزارش ایرنا،شورای شهر شیراز در جلسه روز یکشنبه ۱۱ آبان، مصوبه کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز را بررسی کرد و براساس آن، با توجه به ایراد فرمانداری شهرستان شیراز درباره نامگذاری گذر حافظ به نام استاد محمدرضا شجریان و نصب سردیس این استاد آواز، پیاده‌راه سلامت (حدفاصل پل معالی‌آباد تا بلوار شاهد) به نام «گذر استاد محمدرضا شجریان» به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید؛ همچنین شهرداری شیراز موظف شد برای ساخت سردیس مرحوم استاد محمدرضا شجریان اقدام و آن را در این گذر نصب کند.

بیستم مهرماه ۹۹ تغییر نام یک مسیر حدود ۶۰ متری حدفاصل چهارراه حافظیه تا چهارراه ادبیات بنام استاد شجریان به تصویب شورای شهر شیراز رسید.

اما این مصوبه مبنی بر تغییر نام گذر حافظ به استاد شجریان مورد موافقت هیات تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری شیراز قرار نگرفت و این هیات پیشنهاد انتخاب محلی دیگر به نام استاد محمدرضا شجریان را داد.

در نظر نهایی هیات تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری شهرستان شیراز آمده بود: ضمن ادای احترام به هنرمندان کشورمان،از آنجا که بخشی از افکار عمومی از این اقدام شورا استقبال کرده و همچنین بخش دیگری از افکار عمومی علیرغم استقبال از اقدام شورا در تجلیل از هنرمندان با تصور اینکه نام گذر حافظیه تغییر یافته ،خواهان اعمال این نام گذاری در محلی و معبری دیگر هستند.

در ادامه نظر هیات تطبیق نیز آورده شده بود: لذا پیشنهاد می شود که مصوبه مذکور اصلاح گردد.

زنده نگه داشتن نام استاد شجریان و پاسداشت خواننده بلندآوازه اشعار حافظ،وجه اشتراک اظهارات مخالفان و موافقان این تغییر نام بود اما جملگی منتقدان گلایه ای را مطرح می کنند که پیشتر در نامگذاری معابر این شهر نیز مطرح شده است.

مخالفان این طرح اظهار می کنند که تغییر نام معابر و خیابان هایی که قدیمی است و در بین آحاد جامعه ریشه دارد به صلاح شهر نیست و باعث کم رنگ شدن هویت شهری و سردرگمی مردم خواهد شد.

محمدرضا شجریان هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان “خسرو آواز ایران” یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب هفدهم مهرماه ۹۹ در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و در روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

شجریان زاده اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد.

همچنین روزنامه ونکوورسان کانادا او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

پیکر او شنبه نوزدهم مهر ۹۹ در توس خراسان رضوی در محوطه آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

دیدگاه