مشاهده خرس در پارک ملی بمو شیراز

  • 11 آبان 1399 - 22:24
مشاهده خرس در پارک ملی بمو شیراز

_برخی گمانه زنی ها بیانگر مشاهده خرس در حاشیه پارک ملی بمو شیراز است، مسوولان حفاظت محیط زیست استان فارس از شهروندان و ساکنان حاشیه این پارک خواسته اند در صورت دیدن خرس با حفظ خونسردی موضوع را به محیط زیست اطلاع دهند و از بروز آسیب به حیات وحش خودداری کنند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز یکشنبه اعلام کرد : ساکنان این پهنه زیست محیطی در صورت مشاهده خرس در اطراف باغات و زمین های کشاورزی ابتدا آرامش خود را حفظ کنند و سپس مراتب را به سرعت به ماموران اجرایی محیط زیست گزارش دهند. 

بر اساس اعلام این روابط عمومی در تاریخ یازدهم آبانماه اهالی روستای محمود آباد در حاشیه شمال شرق پارک ملی بمو تصاویری از یک خرس که توسط سگ های گله در مزرعه ذرت تعقیب می شد در اختیار رئیس پارک ملی بمو قرار دادند.

با توجه به اینکه این اولین گزارش از مشاهده خرس در حاشیه پارک ملی بمو است و با توجه به فاصله زیاد با آخرین حد پراکنش و زیستگاه های خرس در استان موضوع در دست بررسی است و به جهت احتیاط  ماموران اجرایی امشب در منطقه مستقر خواهند بود.

علی آرندی رئیس پارک ملی بمو نیز با بیان اینکه در صورت تحریک نشدن حیوان مشکلی متوجه اهالی نخواهد بود از اهالی روستای محمودآباد خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و در صورت مشاهده خرس مراتب را سریعا به ماموران اجرایی گزارش دهند.

پارک ملی بمو با وسعت ۴۸ هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

این پارک در سال‌ ۱۳۴۱ تحت‌ عنوان‌ منطقه‌ شکار ممنوع‌ با وسعتی‌ حدود ۱۰۰ هزار هکتار توسط کانون‌ شکار ایجاد شد و در سال‌ ۱۳۴۶ پس‌ از تشکیل‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید منطقه‌ شکار ممنوع‌، به‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ و سپس‌ به‌ پارک‌ وحش‌ بمو تغییر نام‌ داد و بالاخره‌ در سال‌ ۱۳۵۴ با ایجاد سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌، این‌ منطقه‌ که‌ وسعت‌ آن‌ معادل‌ ۴۸۶۷۸ هکتار بود به‌ نام‌ پارک‌ ملی‌ بمو تغییر نام داد.

پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت قرار دارد. در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو،گراز، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند و کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه هستند. شمار پلنگ‌های این منطقه در سال ۹۲ شش قلاده برآورد شده‌است.

این پارک ملی دارای ۱۱۲ گونه جانوری ۶۹ گونه پرنده و ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی است.

دیدگاه