ضرورت دریافت واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار

  • 07 آبان 1399 - 10:07
ضرورت دریافت واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر ضرورت دریافت واکسن آنفلوآنزا توسط زنان باردار، ابتلا به تب بالا در دوران بارداری، به ویژه سه ماهه اول بارداری را عاملی مهم در بروز ناهنجاری‌های جنینی دانست.

دکتر عبدالرسول همتی سه‌شنبه ۶ آبان در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با آغاز فصل پائیز و افزایش احتمال شیوع آنفلوآنزا، واکسیناسیون مادران باردار در مقابل این بیماری انجام می‌شود. امسال هم برای واکسیناسیون حدودا ۱۵ هزار نفر از اعضای این گروه هدف برنامه ریزی شده است.

او با یادآوری اینکه تلقیح واکسن، نشانه‌های بیماری آنفلوآنزا را در زمان ابتلا کاهش می‌دهد، گفت: دریافت واکسن آنفلوآنزا به طور متوسط، ۴۰ درصد خطر بستری شدن مادران باردار به دلیل عوارض ابتلا به آنفلونزای فصلی را کاهش می دهد.

 همتی ادامه داد: در هر زمان از بارداری، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا وجود دارد و عوارض مادری و جنینی آن دور از ذهن نیست، به طوری که تب بالا، به عنوان شایع ترین علامت بیماری آنفلوآنزا به ویژه در سه ماهه نخست بارداری، خطر ناهنجاری جنین را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه دریافت واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری بی خطر بوده و در صورت بارداری در فصل شیوع آنفلوآنزا و بدون در نظر گرفتن هفته های بارداری، تزریق واکسن نیز مانعی ندارد، افزود: واکسیناسیون آنفلوآنزا حین بارداری می تواند از مادر و جنین در مقابل این بیماری محافظت کند.

همتی با اشاره به اینکه طبق بررسی سازمان های بهداشتی، واکسن آنفلوآنزا در تمام مراحل بارداری، خصوصا سه ماهه نخست، برای مادر و جنین مفید و موثر است، افزود: در شرایط عادی نیز اقدامات پیشگیرانه مانند شست و شوی دست ها و دوری از مبتلایان، در کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا کمک کننده است، اما در این دوران، واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوآنزا، بهترین راه محافظت از مادر و جنین است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از مهمترین منافع دریافت واکسن از سوی مادر برای جنین را انتقال آنتی بادی های ایجاد شده در پاسخ به آنفلوآنزا از مادر به جنین دانست که موجب محافظت او تا چند ماه پس از تولد نوزاد می شود؛ به ویژه آنکه نوزادان و نیز شیرخواران زیر ۶ ماه در برابر آنفلوآنزا و عوارض آن بسیار آسیب پذیرند.

او با بیان اینکه پس از تزریق واکسن، احتمال خطر ابتلا به آنفلوآنزا نزدیک به صفر است، چون واکسن دارای ویروس زنده نیست، در حالی که ویروس زنده عامل بروز آنفلوآنزا است، اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا در برابر بیماری کووید ۱۹ ایجاد محافظت نمی کند، اما می تواند در کاهش نشانه هایی که ممکن است با نشانه های ناشی از بیماری کووید ۱۹ اشتباه گرفته شود، موثر باشد.

همتی با بیان این موضوع که این واکسیناسیون، خطر ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی احتمالی ناشی از آنفلوآنزا را کاهش می دهد، ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا شدت بیماری را کاهش داده و با توجه به احتمال ادامه شیوع آنفلوآنزا، تزریق واکسن از ابتدای فصل پاییز تا پس از آن نیز می تواند موثر باشد.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: در محدوده تحت مدیریت این دانشگاه تاکنون ۸۵ درصد از مادران باردار شناسایی شده، در مقابل آنفلوآنزا واکسینه شده‌اند و این روند تا انتهای فصل سرما ادامه دارد.

دیدگاه