مدیرکل نوسازی مدارس فارس: ۷۸۰ مدرسه این استان نیازمند بازسازی است

  • 29 مهر 1399 - 13:55
مدیرکل نوسازی مدارس فارس: ۷۸۰ مدرسه این استان نیازمند بازسازی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فارس گفت: در حال حاضر ۷۸۰ مدرسه این استان نیازمند تخریب، نوسازی یا بازسازی است و برای انجام این مهم، اعتبارات پیش‌بینی شده برای سال ۹۹ از محل مشارکت خیران ۱۳۰ میلیارد تومان است.

سرفراز موصلی، سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فارس هم اینک از زمان‌بندی تامین منابع مالی پیش‌بینی شده، جلوتر است، اظهار داشت: تا امروز ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار محقق شده و امیدواریم تا پایان سال مالی آینده یعنی تیرماه سال ۱۴۰۰ کل اعتبار تعریف شده محقق شود.

وی، همچنین به ضرورت مشارکت مردم در طرح “آجر به آجر” اشاره و بیان کرد: آجر به آجر، مهم‌ترین طرح مشارکتی مردم و دولت است که در چارچوب آن، هر فردی با هر میزان توانایی مالی می‌تواند در ساختن مدرسه‌ای شریک شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس افزود: در این طرح، نیکوکاران بخشی از اعتبار مدرسه‌سازی را تامین می‌کنند و تا به امروز رویه به این صورت بوده که آنها، همه هزینه‌ها یا بخشی از بودجه ساخت و بهسازی مدرسه‌ای را برعهده می‌گیرند و با مشارکت ادارات کل نوسازی مدارس، مدرسه ساخته و تجهیز می‌شود.
موصلی، این اقدام را برای مشارکت همه جامعه مناسب دانست و گفت: کمک‌های مردمی در این طرح پس از جمع‌آوری به‌ صورت متمرکز در ساخت مدارس به کار گرفته می‌شود و اسامی خیران نیز روی آجرهای آن مدرسه قید می‌شود.

وی اضافه کرد: نیکوکاران می‌توانند کمک‌های خود را از طریق درگاه موجود در سامانه مهر مدرسه پرداخت کنند.

موصلی ادامه داد: برنامه طرح آجر به آجر به‌ صورت سالانه تدوین و عملیاتی می‌شود و در برش استانی این طرح برای استان فارس در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است که معادل همین مبلغ از سوی دولت برای ساخت مدارس در نظر گرفته می‌شود.

۹۰درصد بخاری‌ نفتی‌های فارس جمع‌آوری شده است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فارس، همچنین با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی یا فعالیت پاره وقت مدارس، بهترین فرصت را برای بازسازی مدارس و تجهیز آنها مهیا کرده است، گفت: طرح جمع‌آوری ۶ هزار بخاری نفتی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا امروز (بیست و نهم مهرماه ۹۹) ۹۰ درصد بخاری‌نفتی‌ها در فارس جمع‌آوری شده است.

موصلی افزود: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در تمام مناطق، چه دارای زیرساخت و چه بدون زیرساخت در دستور کار است و حتی برای مدارسی که دسترسی به برق و گاز ندارند، تدابیری اندیشیده شده است.

مدارس خشت و گلی فارس برچیده شده است

وی، همچنین به موضوع برچیده شدن مدارس خشت و گلی در استان فارس اشاره و بیان کرد: آخرین مدرسه خشت و گلی در این استان در سال ۹۸ جمع آوری شد و امروز در هیچ ناحیه‌ای چنین مدرسه‌ای وجود ندارد، هرچند بنا به نیاز منطقه‌ای، کلاس برخی مدارس در کانکس برپا می‌شود.

موصلی، ساخت مدرسه را در برخی نقاط فاقد توجیه دانست و گفت: در بعضی از مناطق که با کاهش جمعیت دانش‌آموزی مواجه هستیم، ساخت مدارس توجیهی ندارد، گاه نیز در منطقه‌ای با رشد ناگهانی جمعیت دانش‌آموز مواجه می‌شویم که در این دو صورت از مدارس کانکسی استفاده می‌شود.

زمینی برای ساخت مدرسه در ناحیه ۴ آموزش و پرورش شیراز وجود ندارد

در این نشست، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز نیز اظهار داشت: بضاعت مردم در این منطقه بسیار اندک است و بیش از ۴۰ مدرسه در این محدوده نیازمند بازسازی است.

الله‌یار رضایی افزود: با وجود گستردگی دایره تحت پوشش این منطقه در شهرستان شیراز، زمینی برای ساخت فضای آموزشی مناسب در این ناحیه وجود ندارد و از همین رو این منطقه جزو نواحی محروم به‌شمار می‌رود.

وی، با بیان اینکه بیشتر خیران تمایل دارند در نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش شیراز مدرسه سازی‌ کنند، گفت: اداره نوسازی مدارس در تلاش است خیران را به سمت مدرسه‌سازی در نواحی محروم سوق دهد.

رضایی، خواستار رسیدگی هر چه بیشتر مسوولان به وضعیت ناحیه ۴ آموزش و پرورش شیراز شد و از مردم درخواست کرد برای مدرسه‌سازی به این منطقه بیشتر توجه کنند.

دیدگاه