چهارمین قربانی در سد رودبال فارس و ضرورت پیشگیری و امداد سریع

  • 29 شهریور 1399 - 14:43
چهارمین قربانی در سد رودبال فارس و ضرورت پیشگیری و امداد سریع

روزهایی که گذشت، جسد چهارمین قربانی سد رودبال در شرق استان فارس از دریاچه این سد از آب بیرون کشیده شد تا یادآوری باشد بر این‌که باید سازوکارهای جدی‌تر برای پیشگیری از این حوادث درنظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه سد رودبال در مرز شهرستان‌های داراب و استهبان قرار گرفته است،‌ دریاچه‌ای که چهار نفر بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به اصول ایمنی در تابستان جاری در آن جان باخته‌اند.
آخرین فرد غرق شده در دریاچه سد رودبال ۱۸ شهریورماه ۹۹ چوپانی از طایفه محمدی (عرب خمسه) در حالی که گوسفندانش را در آستانه فصل سرما از سرحد و سردسیر روانه گرمسیر می‌کرد، در کنار مخزن سد رودبال لباسهایش را درآورد و تن به آب زد. این جوان ۲۵ ساله بدون توجه به تابلوهای هشدار دهنده (شنا ممنوع، خطر غرق شدگی و …) تن به آب زد و جان خود را از دست داد.
این موضوع، گواهی بر آن است که ضرورت دارد سازوکارهای مناسبی برای پیشگیری از چنین رخدادهایی و نیز اقدام‌های مناسب برای نجات سریع افراد اندیشیده شود.
کمبود ظرفیـت‌های امداد و نجات در شهرستان‌های همجوار داراب همچون زرین‌دشت و استهبان، سبب شده که نگاه‌ها به آتش‌نشانی داراب دوخته شود تا وارد عمل شود و حال آن‌که موانع قانونی فراروی این واحد امدادرسان قرار دارد که نباید خارج از حوزه ماموریتی فعالیت داشته باشد.

چه کسی مسئول است؟
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان داراب در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان سد رودبال باید پاسخگو باشند که چرا اقدامات پیشگیرانه در اطراف این دریاچه انجام نمی‌دهند و این امر سبب شده که تعدادی از مردم در این دریاچه غرق شوند.
علی مظفری با اشاره به حریم تعریف شده برای شهرستان‌ها در نقشه تقسیمات کشوری، مسئولیت نهادها و مراکز امدادی شهرستان استهبان در خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان در دریاچه سد رودبال را یادآور شد و گفت:‌ در چند مورد اخیر به دلیل معین بودن شهرستان داراب برای شهرستان استهبان، نیروهای آتش‌نشانی را به محل اعزام کردیم.
از سوی دیگر، مسئول سازمان آتش‌نشانی داراب معتقد است: به دلیل نبود غواص در آتش‌نشانی استهبان، هرگاه اتفاقی در دریاچه سد رودبال می افتد آتش نشانی داراب با اصرار مسئولان دو شهرستان به محل اعزام می شود، در حالی  که وظیفه قانونی ما خدمات رسانی در شهر داراب است و اگر برای پرسنل در این ماموریت ها مشکلی پیش بیاید کسی پاسخگو نیست.
جاهد دبستانی در ادامه به ماموریت های مشابه آتش‌نشانی داراب در شهرستان زرین‌دشت برای نجات افراد از چاه اشاره کرد و تدبیر مسئولان زرین دشتی برای تجهیز و آموزش ماموران آتش نشانی این شهرستان را خواستار شد.
دبستانی ضمن گله مندی از مسئولین سد رودبال گفت: آنها برای آموزش و غواصی نیروهای آتش نشانی به ما اجازه استفاده از دریاچه را نمی‌دهند، ولی در مواقعی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد از ما کمک می‌خواهند؛ این در حالی است که باید در این مکانها، غواص و نجات غریق مستقر باشد تا در صورت بروز حادثه اقدام کنند.

 رئیس اداره بهره‌برداری سد رودبال: مردم علائم هشدار دهنده را رعایت نمی‌کنند
رئیس اداره بهره برداری سد و شبکه رودبال و خسویه در این باره معتقد است: در مناطق و محدوده های شنا ممنوع تابلوها و بنرهای هشدار نصب شده است که برخی شهروندان  به این علائم توجهی ندارند و قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند.
ایوب ارجمند مزیدی از مسافران و بازدید کنندگان از سد و شبکه رودبال درخواست کرد که با وجود گرمی هوا و وسوسه شدن برای تفریح در آب، به طور جدی از شنا و شیرجه زدن در مخزن سد خودداری کنند زیرا این مکان ها مناسب برای تفریح و شنا نیست. 
رئیس اداره بهره برداری سد و شبکه رودبال و خسویه ادامه داد: دریاچه سدها به خاطر باتلاقی بودن کف، نوسانات دمایی و لایه بندی حرارتی در عمق های پایین، جریان‌های زیرسطحی و نشست رسوبات در بستر سواحل در وضعیت ناشناخته قرار دارند و برخلاف ظاهر آرام دریاچه و مخزن سدها، شرایط در داخل آب به مراتب بسیار خطرناک‌تر از دریاهای مواج و طوفانی است.

ظرفیت‌های امداد و نجات در مناطق همجوار داراب تقویت شود
شهردار داراب نیز در حاشیه حضور در محل دریاچه سد رودبال در زمان وقوع حادثه برای چهارمین فرد غرق‌شده تابستان امسال گفت: ورود ارگان‌ها و دستگاه‌های یک شهرستان به خط مرزی شهرستان‌های مجاور در کل کشور ممنوع است و مشکلات قانونی دارد.
نصرالله سلامی‌نژاد که به درخواست دادستان داراب در محل دریاچه حضور یافته بود، افزود: پارسال افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات غواصی و امداد و نجات در شهر داراب هزینه شده است و همچنین نیروهای آتش‌نشانی داراب، سه دوره آموزش تخصصی دیده‌اند تا در حوادث احتمالی در محدوده این شهر، بتوانند به کمک مردم در حوزه جغرافیایی ماموریتی خود بروند.
شهردار داراب در ادامه گفت: این خلأ قانونی همه ساله مشکلاتی را برای شهرداری به همراه داشته که متولی امداد و نجات و غواصی و همچنین کمک به افرادی که در چاه می افتند در خارج از محدوده شهرها با کیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال ۱۳۸۴ امنیت و خدمات‌رسانی سد رودبال پیرو تغییرات در تقسیمات کشوری به شهرستان استهبان واگذار شد.

تامین زیرساخت‌های امدادرسانی مستلزم تامین اعتبار است
فرماندار شهرستان استهبان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تامین زیرساخت‌ها و امکانات امدادرسانی در شهرستان مستلزم تامین اعتبار است و نبود اعتبار باعث شده در این زمینه نتوانیم موفق عمل کنیم.
احمدرضا کمالی سروستانی افزود: برای ایمن‌سازی دریاچه و مخزن سد و نصب علائم هشدار دهنده و حمایت‌های دیگر در این زمینه، با سازمان آب و مدیریت بحران استان مکاتباتی داشته‌ایم که به رغم وجود تابلوها و علائم هشدار دهنده اما برخی نسبت به این هشدارها بی‌توجه هستند.
وی ادامه داد: شهرداری استهبان را نیز ملزم کرده‌ایم که نسبت به امکانات غواصی و امدادرسانی مجهز شود که شهرداری نیز برای تامین اقلام مورد نیاز بدون هزینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای غواصان، تقاضای ۱۵۰ میلیون تومان کرده است.
او اظهار داشت: تاکنون در زمان وقوع هر حادثه از طریق فرمانداری داراب کمک‌هایی به شهرستان استهبان شده است اما اگر بتوانیم هر یک از شهرداری‌های استهبان یا ایج را تجهیز کنیم می‌توان در موقع لزوم خدمات‌رسانی کرد.
فرماندار استهبان از شهروندان و به ویژه جوانان خواست که از شنا کردن در مخزن سد جدا خودداری کنند و فریب آب به ظاهر آرام پشت سدها را نخورند.

مدیرکل بحران استانداری فارس: از شیراز تیم غواص اعزام می‌کنیم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از اعزام غواص از شیراز به عنوان راهکار حل موضوع تا زمان تقویت ظرفیت‌های امدادی در برخی شهرستان‌ها یاد کرد.
رحیم آزادی در این باره به ایرنا گفت: فرمانداران باید در مواقع اینچنینی با مدیریت بحران استانداری هماهنگی کنند تا ما از طرف استانداری و شهرداری شیراز تیم‌های تخصصی به محل اعزام کنیم.

مرکز شهرستان‌های استهبان و داراب تا سد رودبال به ترتیب حدود ۵۹ و  ۲۳ کیلومتر فاصله دارند.
فاصله شهرستان‌های استهبان و داراب تا شیراز مرکز استان فارس نیز به ترتیب حدود ۱۶۰ و ۲۲۵ کیلومتر است.

دیدگاه