شیراز، میزبان نشست مقدماتی دومین کنگره بین المللی سلامت برای صلح

  • 27 شهریور 1399 - 8:50
شیراز، میزبان نشست مقدماتی دومین کنگره بین المللی سلامت برای صلح

کلانشهر فرهنگی شیراز امروز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه به روی دومین کنگره سلامت برای صلح آغوش می‌گشاید و میزبان استادان دانشگاه ، صاحب نظران و اندیشمندان و تلاشگران سلامت و صلح در همایش مقدماتی دومین کنگره سلامت و صلح است که به صورت از راه دور و وبینار سامان می یابد.

علیرضا صالحی دبیر علمی دومین کنگره سلامت برای صلح روز چهارشنبه با بر شمردن محورهای اصلی این کنگره اظهار داشت : کنگره اصلی سلامت برای صلح با حضور اندیشمندانی از کشورمان و سایر کشورها ۲۱ تا ۲۲ آبان ماه در شیراز برگزار می شود.

دبیر علمی دومین کنگره سلامت برای صلح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یاد آور شد : محورهای این همایش بین المللی ، شبکه سازی سازمان های غیر دولتی برای صلح از طریق سلامت ، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ، نقش دولت ها و نظام های ملی سلامت در ایجاد صلح ، ارزش های انسانی ، اخلاق پزشکی و صلح گستری ، نقش متخصصان سلامت در صلح  گستری ، آموزش پزشکی و صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه است.

وی اضافه کرد : در نشست مقدماتی این کنگره که روز پنجشنبه (فردا) برگزار می شود ، معاون وزیر بهداشت و درمان ، استاندار فارس ، رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران ، استاد سیاستگذاری سلامت جهانی دانشگاه ماستریخ و برخی پژوهشگران و فعالان مدنی کشورمان سخنرانی می کنند.

 دبیر علمی دومین کنگره سلامت برای صلح اضافه کرد : سلامت انسان‌ها و جامعه بشری در عرصه‌های مختلف سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی به‌شدت از طریق خشونت‌ها و جنگ‌ها مورد آسیب قرار می گیرد.

صالحی افزود: سالانه در مناطق مختلفی از دنیا تعداد بسیار زیادی از کودکان و زنان بی گناه و بی دفاع و هم چنین تعداد زیادی از نیروهای نظامی و شبه نظامی به دلیل جنگ، تعارض و خشونت دچار آسیب های جسمی و روانی می شوند. جنگ ها، تعارضات و خشونت ها هم چنین ساختار جوامع درگیر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به نحوی جدی زندگی بشریت را در سرتاسر دنیا تهدید می کنند. این جنگ ها و خشونت ها می توانند پیشگیری و یا حداقل محدود شوند.

وی با بیان اینکه پیشگیری و محدود سازی تعارضات و جنگ ها، نیازمند تلاش برای برقراری تماس با طرفین درگیر و انتقال مناسب نظرات طرفین و از این طریق کاهش خشونت ها در حین جنگ و تعارض می باشد افزود: برقراری تماس با طرفین درگیر در سطوح عالی، نیازمند افرادی است که رهبران طرفین بتوانند به ایشان اعتماد کنند.

صالحی خاطر نشان کرد : جامعه پزشکی و به طور کلی متخصصین حوزه سلامت از دیرباز مورد اعتماد عموم و خواص جوامع مختلف بوده اند؛ چرا که به طور معمول برای تامین سلامت و حفظ جان انسان ها تلاش صادقانه داشته اند. از این رو، تجربیات گذشته نشان داده است که اگر این گروه از جامعه با هدف کاهش خشونت ها و پیشگیری از جنگ ها وارد عمل شوند، می توانند تا حد زیادی به این هدف دست پیدا کنند.

وی افزود: در عین حال، متاسفانه تلاش ها در این زمینه محدود بوده است و بیش تر در حد تئوری پردازی و متون علمی باقی مانده است و لذا نیازمند تلاش بسیار بیشتر توسط متخصصین حوزه سلامت در جهت صلح گستری در سطح جهان و حتی در درون جوامع هستیم. برنامه سازمان جهانی بهداشت با عنوان” سلامت به مثابه پلی برای صلح” و هم چنین تلاش های سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان ملل متحد تا حدودی توانسته است نشان دهد که این رویکرد می توانند در صلح گستری بسیار موفق باشد.

دومین کنگره بین المللی “سلامت برای صلح” با هدف تقویت تلاش های جامعه متخصصین سلامت برای گسترش صلح و گفتمان صلح در سطح جهان طراحی شده است. این کنگره در تاریخ ۲۲-۲۱ آبان ماه  ۱۳۹۹ در شهر شیراز برگزار خواهد شد. شهر شیراز، شهری تاریخی با پیشینه نوع دوستی و آرامش گستری است و شاعران به نامی همچون حافظ و سعدی نماد صلح و دوستی در تاریخ شیراز هستند.

دبیر علمی دومین کنگره سلامت برای صلح یاد آور شد : ما در این کنگره تلاش خواهیم کرد تا فرصتی برای تقویت صلح گستری توسط متخصصین سلامت از طریق بحث و تبادل نظر   فراهم شود .

نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح  در تاریخ ۲۱ لغایت ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ مصادف با ۱۴ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸  در شیراز برگزار گردید.

دیدگاه