بارش‌های پاییزی کمتر از میانگین خواهد بود

  • 26 شهریور 1399 - 20:07
بارش‌های پاییزی کمتر از میانگین خواهد بود

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: برای سه ماهه مهر، آبان و آذر امسال بارش در بخش‌های بزرگی از کشور و استان فارس کمتر از میانگین پیش‌بینی می‌شود و برای زمستان نیز باید منتظر ماند.

دکتر محمدجعفر ناظم السادات در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه احتمال داده می‌شود که در زمستان بخشی از کمبودها جبران شود اما نه به صورت کامل، افزود: در بازه زمانی شش ماهه‌ی مهر تا اسفند نیز احتمال بارشی کمتر از میانگین پیش‌بینی می‌شود اگرچه امیدواریم بخشی از کمبود پائیزه با بارش‌های زمستانه جبران شود.

او همچنین با بیان اینکه دمای استان فارس و کشور نیز روی هم رفته بیشتر از میانگین پیش‌بینی روزانه خواهد بود، ادامه داد: دسترسی به آب کمتر و مصرف آب بیشتر هم پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: برای پیش بینی ریزبینانه تر نیاز است که قراردادهای علمی با دانشگاه بسته شود تا بتوان پیش‌بینی‌ها را بر پایه شهرستان به شهرستان و فاصله کمتر زمانی ارائه داد.

ناظم‌السادات با تاکید بر این نکته که سازمان‌های دست اندرکار و مردم باید آمادگی بیشتری برای روبرو شدن با شرایط کم آبی و بحران آب در بخشی از کشور و فارس داشته باشند، از مردم درخواست کرد تا در مصرف آب، صرفه جویی کنند.

هشدار به کشاورزان؛ کم، مقاوم و دیر بکارید

او همچنین به کشاورزان هشدار داد که سطح زیر کشت خود را کاهش دهند و سرمایه گذاری برای افزایش سطح زیر کشت نداشته باشند و در زمین‌های کوچکتر که آب درخوری دارند، کشت انجام دهند، چرا که ممکن است کشت کنند اما بارندگی کم باشد و آب کافی هم نداشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: کشاورزان در کاشت شتوی خود از بذر مقاوم به خشکی و شوری استفاده کنند و کشت خود را با تاخیر انجام دهند تا از بارش‌های زمستانه بیشتر بهره مند شوند.

ناظم‌السادات همچنین خاطرنشان کرد: اقلیم در بسیاری از پهنه های جهان به ویژه خاورمیانه دچار تغییرات فراوانی شده است و کشورهای منطقه بیشتر درگیر جنگ و تقابل با هم هستند.

او با بیان اینکه برنامه ریزی‌های مقابله با تغییر اقلیم در خاورمیانه  بسیار اندک است، گفت: از دیدگاه تغییر اقلیم و مسائل پیرامونی مانند کمبود مواد غذایی و گرانی آن، منطقه خاورمیانه یکی از پر ریسک ترین گستره‌های جهان محسوب می‌شود و پیش بینی مدل‌ها در این منطقه افزایش گرما در دراز مدت و کاهش منابع آبی است.

کاهش تنش‌ها و صرف هزینه‌های جنگ برای کاشت درخت

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه سفارش ما برای ایران و کشورهای خاورمیانه کاهش تنش‌ها و دشمنی‌ها و افزایش دوستی‌ها و همکاری‌ها است، یادآور شد که اگر کمی از سرمایه گذاری‌هایی که برای جنگ می‌شود در ساخت جنگل و درختکاری هزینه شود، بسیاری از دشواری‌های پیش روی مردم برداشته خواهد شد.

ناظم‌السادات ادامه داد: با توجه به اینکه آتش سوزی‌های جنگلی امسال به صورت گسترده بوده، مردم و سمن ها چشم به راه کمک چندان دولت نباشند و برای زادآور کردن جنگل‌ها و مراتع تلاش کنند.

او با بیان اینکه شماری از سمن‌های مردم نهاد ارسنجان برای زنده کردن بخش جنگلی سوخته شده این شهرستان کوشش‌های ارزشمندی انجام داده‌اند، از دیگر سمن‌های فعال در استان فارس درخواست کرد که دست در دست هم، برای زنده کردن هر چه بیشتر سرزمین خود تلاش کنند.

ناظم‌السادات از دولتی‌ها و قوه قضاییه نیز خواست تا در این را پشتیبان مردم و سمن‌ها باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه اگر طبیعت بازسازی نشود و مردم کمک نکنند و چشم‌ها به  دنبال دولت باشد، زیان‌های سنگینی را مردم در آینده خواهند پرداخت، ابراز امیدواری کرد که همه مردم در ساخت طبیعت خود که زندگی بهتر را فراهم می‌کند، کوتاهی نکنند و از دستگاه‌های اجرایی، همراهی در احیای جنگل‌ها را مطالبه کنند.

دیدگاه