حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی سوم ابتدایی خبرساز شد

  • 21 شهریور 1399 - 8:39
حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی سوم ابتدایی  خبرساز شد

انتشار تصاویری از حذف دختران از روی جلد یک کتاب درسی مقطع دبستان انتقادات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان یک صحنه نقاشی از حضور پسران پای درخت دیده می‌شود. مقایسه این روی جلد با تصویر روی جلد سال قبل از آن نشان می‌دهد دختران از صحنه حذف شده‌اند.

مراجعه به اصل کتب درسی منتشره و تطبیق نسخه‌های آنان در دو سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیانگر آن است که روی جلد تغییر یافته است.

منتقدان می‌گویند حذف تصویر نشانه‌ای از تبعیض جنسیتی ساختاری علیه زنان و تمایل به حذف آنان از صحنه‌ اجتماعی است.

همچنین بررسی کتب درسی مقطع ابتدایی منتشره در دو سال مختلف نشان می‌دهد در یک مورد مرد نقاشی‌شده در کتاب «ریش‌دار» شده است.

وزارت آموزش و پرورش در واکنش گفته است دلیل حذف تصویر دختران «شلوغی تصویر» بوده است و دختران حذف شده‌اند تا روی جلد «خلوت‌تر» شود.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه که وظیفه تالیف کتب درسی را برعهده دارد در اطلاعیه‌‌ای در روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور گفت: «از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد.»

پیشتر حذف و تغییر شماری از جملات در متن مربوط به «جنایات تاریخی روسیه در ایران» در کتاب درسی فارسی ۲ پایه یازدهم دوره دوم متوسطه خبرساز شده بود.

حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش با تایید حذف بخشی از محتوای این کتاب گفته بود که این اقدام با هدف «تطهیر روسیه» صورت نگرفته است.

دیدگاه