روزانه ۱۰۷۳ تن زباله در شیراز تولید می‌شود

  • 11 شهریور 1399 - 12:19
روزانه ۱۰۷۳ تن زباله در شیراز تولید می‌شود

رئیس سازمان پسماند شهرداری شیراز، حجم زباله تولید شده در این کلانشهر را روزانه ۱۰۷۳ تن اعلام و خاطرنشان کرد که امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۷.۱ درصدی میزان زباله تولید شده در شیراز هستیم.

روح‌الله خوشبخت، با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از پسماندهای تولید شده در شیراز کاغذ و کارتن است، گفت: در فصل پائیز بالغ بر هزارتن برگ حاصل از برگریزان درختان در شیراز جمع‌آوری و بعد از انتقال به سایت پسماند، تبدیل به کود می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شهرداری شیراز، تعداد پاکبانان شهر شیراز را بیش از ۱۶۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش، و موادضد عفونی دست به صورت هفتگی همچنان ادامه دارد و تا کنون ۲۴ بسته و سه مرحله شیلد حفاظت صورت، بین پاکبانان توزیع شده است.

او ادامه داد: گندزدایی و ضدعفونی مخازن در اختیار پاکبانان و خودروهای جمع آوری و حمل پسماند به صورت روزانه از فعالیت‌های مهم سازمان برای ایمن سازی پاکبانان است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز همچنین گفت: جمع آوری پسماند در ایام کرونا براساس همان برنامه زمان بندی انجام می‌شد، ولی همه عوامل اجرایی برای جمع آوری بهتر پسماند و تنظیف شهر برای حفظ سلامت شهروندان با جدیت و حساسیت بیشتری تلاش می‌کردند تا مبادا از این جهت آسیبی متوجه شهروندان شود.

خوشبخت در خصوص آخرین اقدامات و برنامه‌های سازمان در راستای کنترل زباله گردی در سطح شهر شیراز در ایام کرونا، گفت: این سازمان برای افزایش مشارکت شهروندان و کاهش ورودی پسماند قابل بازیافت به کیسه پسماند عادی اقداماتی شامل توزیع بیش از ۲۷۰ هزار کارتن پلاست در منازل ویلایی مراکز آموزشی و اداری، توزیع بیش از ۱۹ هزار انواع مخزن ۲۴۰ و ۶۶۰ لیتر برای آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و ادارات و مراکز آموزشی، نصب مخازن ذخیره پسماند خشک در معابر پر تردد و پر ترافیک از نظر وجود صنوف را انجام داده است و همچنان ادامه دارد.

او از راه‌اندازی اپلیکیشن بازیافت برای تحویل مواد قابل بازیافت از شهروندان در آینده نیز خبر داد و گفت: مشارکت بیشتر شهروندان در تفکیک پسماندها از مبدأ باعث می‌شود مواد قابل بازیافت کمتری وارد کیسه‌های پسماند عادی و مخازن پسماند شود و در نتیجه زباله گردها نیز با عدم دسترسی به مواد قابل بازیافت در کیسه‌های پسماند عادی به مرور زمان حذف خواهند شد.

محمدرضا محمدحسن‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با طرح این ادعا که شیراز پاکیزه‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود، این تمیزی را مدیون تلاش پاکبانان دانست و تاکید کرد که شهروندان متوجه باشند ریختن زباله در سطح شهر، سلامت پاکبانان را با مخاطره مواجه می‌کند.

محمدحسن پور همچنین در ارتباط با جمع آوری زباله توسط برخی از گروه‌ها گفت: در شیراز برخی از اتحادیه مجموعه صنفی به خود اجازه داده‌اند که در قالب اتحادیه آسیاب داران، و … بر خلاف مقررات جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت داشته باشند حال آنکه قانون صراحتا سازمان پسماند شهرداری را در این زمینه مسئول می‌شناسد.

دیدگاه