«بیش از پنج هزار نفر در ایران به اتهام مواد مخدر در انتظار اعدام هستند»

  • 20 فروردین 1396 - 14:58
«بیش از پنج هزار نفر در ایران به اتهام مواد مخدر در انتظار اعدام هستند»

یحیی کمال‌پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید که ۵۳۰۰ نفر در ایران به اتهام حمل مواد مخدر در زندان‌ها هستند و در انتظار اعدام به سر می‌‌برند.

کمال‌پورامروز به خبرگزاری خانه ملت گفت که باید بررسی شود این افراد با چه جرمی و حمل چه مقدار از مواد مخدر در زندان هستند.

او افزود: باید با قاچاقچیان عمده مواد مخدر برخورد قاطعی صورت گیرد اما نباید افرادی که از باب ناچاری اقدام به این تخلفات می کنند مشمول مجازات اعدام شوند.

به گفته این نماینده مجلس، در صورت تصویب طرح حذف اعدام از قاچاقچیان مواد مخدر، این قانون افرادی را که پیش از تصویب این قانون زنداین شده‌اند نیز شامل خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اسفندماه سال گذشته از حذف حکم اعدام برای حمل مواد مخدر با مصوبه این کمیسیون خبر داده بود.

به گفته سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس «این مصوبه عطف به ماسبق نیز می‌شود و کسانی که پیش از این به خاطر حمل مواد مخدر برای آنها حکم اعدام صادر شده، می‌توانند از این قانون استفاده کرده و حکم اعدام آنها تعدیل شود.»

این مصوبه باید در صحن علنی مجلس مطرح و به رای گذاشته شود. در صورت موافقت نمایندگان با آن، برای تایید نهایی و تبدیل شدن به قانون، به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

درخواست لغو مجازات اعدام از سال گذشته به طور جدی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران پیشتر گفته بود ۹۳ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به کسانی است که جرم‌شان در ارتباط با مواد مخدر است.

دیدگاه