محدودیت‌های کرونایی در فارس سختگیرانه‌تر می‌شود

  • 28 تیر 1399 - 15:21
محدودیت‌های کرونایی در فارس سختگیرانه‌تر می‌شود

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا عنوان کرد: با توجه به وضعیت کرونا در استان فارس، محدودیت‌هایی سختگیرانه از امروز شنبه ۲۸ تیرماه جاری تا جمعه سوم مرداد به مدت یک هفته در این استان اعمال می‌شود.

عبدالرضا قاسم‌پور روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: محدودیتها بنا بر آخرین مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا شامل لغو تمامی تجمعات در سراسر استان، لغو مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و منازل، تعطیلی تمامی کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ارائه خدمات رستوران‌های و فست‌فودها فقط به‌صورت بیرون‌بر و همچنین تعطیلی مترو و اتوبوس در کلانشهر شیراز تا یک هفته آینده است.

وی ابراز داشت: با تشدید محدودیت‌ها، فرمانداران موظف هستند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادها بر اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت کنند؛ همچنین برگزاری هرگونه مراسم در شهرستان‌های قرمز استان مطلقا ممنوع است؛ همچنین بازرسی و نظارت بر اماکن، مراکز تجمع، ادارات، واحدهای صنفی صنعتی و خدماتی تولیدی و عمرانی تشدید شود و با متخلفان بنابر دستورالعمل جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اختیاراتی که به بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است، برخورد خواهد شد.

هر گونه فعالیت اجتماعی در شهرستان‌های قرمز مطلقا ممنوع است 

قاسم‌پور افزود: با توجه به افزایش ابتلا به بیماری در شهرستان‌های قرمز ، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، زبان سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینماها، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش، مراکز تفریحی آبی، باشگاه‌های بدنسازی تعطیل است؛ همچنین هیچ مراسمی در مساجد و مصلاها برگزار نخواهد شد و نمازجمعه نیز برگزار نمی‌شود.

معاون استاندار فارس همچنین بر اجرای سختیگیرانه‌تر دستورات نظارتی درباره استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: با مدیران و کارکنان ادارات و نهادها  که اهتمام لازم درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نداشته باشند، مطابق دستور فرایند نظارت بر اجرای شیوه نامه ها  و برابر قانون تخلفات اداری برخورد می شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی به افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خدمات ارائه نخواهد داد، ابراز داشت: به افراد و مشاغل و خدمات غیردولتی تجاری و صنوف در صورت تخلف در مرحله اول اخطار داده می‌شود و در مرحله بعدی پلمب خواهند شد.

وی با تاکید بر ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع غیرضروری توسط ادارات و دستگاه‌های اجرایی سراسر استان، ابراز داشت: کنفرانس‌ها و همایش‌های حضوری برگزار نخواهند شد؛ افزون بر این تجمعات ضروری نیز باید به‌صورت کاملا حفاظت‌شده برگزار شود.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نظارت بر مشاغل و اصناف بر عهده اتاق اصناف و اتحادیه‌هاست و مسوولیت پیگیری نیز بر عهده دستگاه اجرایی متولی مانند سازمان صمت است.

قاسم‌پور با اشاره به نزدیکی ماه محرم و برگزاری مراسم تعزیه‌ با حضور پرشور مردم به‌ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس، گفت: با توجه به حضور جمعیت زیاد مردمی در شهرستان‌های جنوبی مانند لامرد و مهر و لارستان برای شرکت در مراسم تعزیه، تصویب شد که تا اطلاع‌ ثانوی هرگونه برگزاری مراسم تعزیه ممنوع است.

وی افزود: شهرداری شیراز و اتاق اصناف مکلف شدند، در مراکز و اماکن پرتردد ایستگاه‌های توزیع ماسک برپا کنند.

معاون استاندار فارس همچنین با بیان اینکه دورکاری شاغلان حساس ادارات و دستگاه‌های اجرایی، همچنان به قوت خود باقی است و لازم است مدیران ادارات با  این کارمندان همکاری کنند.

قاسم‌پور با تاکید بر ضرورت تداوم اطلاع‌رسانی جمعی، بیان داشت: همه دستگاه‌های اجرایی استان موظف به اطلاع‌رسانی درباره کرونا هستند؛ به ویژه شهرداری شیراز، صدا و سیما، آموزش و پرورش، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مخابرات، اتاق بازرگانی و شورای فضای مجازی استان که در این زمینه موظف‌اند با ارسال پیامک به مخاطبان و جامعه هدف و نیز در اختیارنهادن امکانات در این امر کوشا باشند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا عنوان کرد: راه مقابله با ویروس کرونا پیشگیری است؛ هرچند استاندار فارس، همه مدیران و ادارت و نهادها، مانند پنج ماه گذشته شبانه‌روز در حال فعالیت هستند.

وی افزود: عملکرد استان فارس در چهار ماه اسفند تا پایان خردادماه بهترین شرایط بوده است؛ در همین راستا بیمارستان‌های ما تلاش وافری دارند و در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند؛ اما همچنان بهترین راه مقابله پیشگیری است و مردم نباید نسبت به استفاده از  ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها غافل شوند تا با کمک هم باعث قطع زنجیره انتقال ویروس باشیم.

پیش از این، اعلام شده که  پنج شهرستان جهرم، فسا، لار، گراش و خفر در وضعیت قرمز هستند.

تا  ۲۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در کشور شناسایی شدند  و مجموع بیماران  در کشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ بیمار کرونا  جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور  به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

دیدگاه