بررسی اثر جاده‌سازی بر رانش کوه در منصورآباد شیراز

  • 27 تیر 1399 - 12:08
بررسی اثر جاده‌سازی بر رانش کوه در منصورآباد شیراز

رانش زمین و ریزش کوه در محله منصورآباد شیراز این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده که علت این حادثه عوامل طبیعی یا دلایل دیگری از جمله ساخت جاده و انفجار مرتبط با عملیات عمرانی بوده است.

شامگاه چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۹۹ رانش زمین و ریزش کوه در محله منصورآباد شیراز رخ داد که مسوولان اعلام کردند در اولین اقدام ۴۰ منزل مسکونی را که احتمال بروز خطر برای آن وجود داشت از سکنه خالی کردند.

بعضی اهالی و کارشناسان دستگاه‌های مختلف حاضر در این محل دلایل مختلفی از جمله انجام انفجارهای آرام و عملیات جاده سازی در مجاور محله منصورآباد شیراز و برداشتن بخش‌هایی از کوه‌های این منطقه را علت بروز این رانش عنوان می‌کردند.

طی هفته‌های گذشته انفجارهای متعددی با هدف ساخت امتداد بزرگراه کوهسار مهدی که از مجاور محله منصورآباد می گذرد انجام شده است.

برداشت بی رویه آب‌ از منابع زیرزمینی نیز از جمله دیگر دلایل غیررسمی بروز این رخداد اعلام می‌شد.

علیرغم اعلام مسئولان مربوط مبنی بر تخلیه کامل ساکنین این محل و خانه‌های در معرض خطر اما هنوز حضور برخی اهالی در مقابل منازل قابل مشاهده است.

حضور نیروهای خدماتی،امدادی،انتظامی و دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی،شهرداری ،اورژانس و آتش نشانی نیز کاملا مشهود بود.

اغلب کوچه‌های محله منصورآباد که احتمال بروز خطر در آن وجود دارد بسته شده و تردد خودروها در این محل‌ها داده نمی شود.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و به گفته نیروهای دستگاه‌های مختلف حاضر در این محل هنوز آسیب جدی به خانه های اهالی این منطقه گزارش نشده است.

همچنین اعلام شد که تلفات جانی و مصدومیت در این محل رخ نداده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: علت اصلی رانش زمین در محله منصورآباد شیراز هنوز بطور دقیق تعیین نشده است.

امیرحسین جمشیدی افزود: رانش زمین در این منطقه بسیار عمیق بوده است بنحوی که براساس مشاهدات میدانی تیم‌های ارزیاب شکاف‌هایی به طول حدود هزار متر و عرض ۵ متر تا ۴۰ سانتی متر با عمق ۷ تا ۸ متر در این منطقه مشاهده شد که در پی آن کوه به سمت پایین رانش کرده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در پاسخ به این سوال که آیا علت اصلی رانش زمین و ریزش کوه در این منطقه عملیات جاده سازی بود؟ گفت: کمیته فنی برای بررسی دلیل این رخداد تشکیل و جلسه اول این کمیته نیز برگزار شده که طی روزهای آینده علت اصلی این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اظهار داشت: این احتمال قوی تر است که به علت خالی شدن پاشنه کوه با هدف ساخت جاده رانش زمین و ریزش کوه در منصورآباد اتفاق افتاده باشد.

جمشیدی عنوان کرد: کمیته فنی بررسی علل این رخداد متشکل از ۳ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز،۲ نفر از مسئولان شهرداری این شهر و نمایندگان دفتر فنی استانداری فارس ،مرکز زمین شناسی ،نظام مهندسی تشکیل شده است.

او عنوان کرد: کار اعضای این کمیته از صبح روز بعد از رانش آغاز شده و نقشه بردارانی در این محل مستقر شده اند تا اطلاعات مورد نیاز استخراج و مشخص شود که حرکت زمین و رانش کوه در این منطقه متوقف شده است یا خیر.

جمشیدی اضافه کرد: نتایج بررسی‌های این کمیته ظرف ۱ تا ۲ روز آینده به اطلاع همگان خواهد رسید.

او گفت: کوه دچار رانش شده با جاده در حال احداث فاصله‌ای ندارد و در مجاورت یکدیگر هستند به نحوی که کوه و قسمت بالادست محلی که برای ساخت جاده خاک برداری شده ریزش کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: وظیفه پیگیری دلایل این حادثه با ستاد مدیریت بحران استانداری فارس و با هماهنگی اعضای شورای تامین شهرستان شیراز است.

اسماعیل صالحی افزود: تخلیه ۴۰ خانه در معرض خطر محله منصورآباد شیراز با همکاری خوب اهالی محل انجام شده است و شهرداری شیراز نیز هزینه‌های تامین محل اسکان این خانواده ها را در هتل پرسپولیس شیراز تقبل کرده است.

وی ادامه داد: اسکان اهالی این خانه‌ها در محلی دیگر تا اتمام بررسی‌های مورد نیاز کمیته فنی و رفع خطر احتمالی انجام خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز بیان کرد:هیچ خانه ای در این محل دچار تخریب نشده و اقدامات و تمهیدات انجام گرفته برای حفظ سلامت و امنیت شهروندان ساکن در این منطقه است.

وی گفت: رانش زمین امری طبیعی است و با توجه به کارشناسی‌هایی که صورت گرفته این رخداد در نقاط دیگری از کشور هم به دلیل بعضی مسائل زمین شناسی سابقه داشته است.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات جاده سازی و انفجارهای این منطقه دلیل رانش کوه بوده یا خیر؟ گفت: نه این موضوع ارتباطی با جاده سازی در این منطقه ندارد و بزودی با اتمام بررسی‌ها علت دقیق به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره نیاز به تخلیه اسباب و اثاثیه اهالی ساکن در این محل بیان کرد: هماهنگی های لازم در این باره در حال انجام است که اهالی که قصد جابه جایی وسایل ،اشیای قیمتی و اسناد و مدارک خود را در این محل دارند این امکان برای آنها فراهم شود هر چند که مسئولیت حفاظت از دارایی‌های مردم این منطقه توسط نیروی انتظامی نیز در حال انجام است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اظهار داشت: در حال حاضر پیش بینی احتمال وجود خطر برای حدود ۴۰ خانه در محله منصورآباد شده که اهالی این منازل در هتل پرسپولیس شیراز اسکان داده شده اند.

دیدگاه