عملیات اجرایی طرح بازآفرینی سرای روغنی در شیراز آغاز شد

  • 27 خرداد 1399 - 13:10
عملیات اجرایی طرح بازآفرینی سرای روغنی در شیراز آغاز شد

عملیات عمرانی طرح بازآفرینی فضای شهری سرای روغنی با حضور شهردار شیراز، رییس و اعضای شورای شهر و جمعی از کسبه و معتمدین بازار وکیل در راستای باززنده سازی بافت تاریخی آغاز شد.

سرای روغنی در کنار راسته اصلی بازار وکیل شیراز قرار دارد و از طریق دالانی با آن مرتبط است. این بنا دارای صحن در میانه و حجره‌هایی در اطراف آن، ازاره، سنگی حجاری شده و تزئینات کاشی کاری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، سولماز دهقانی، رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین گفت: از شهرداری شیراز که اقدام به اجرای پروژه هایی در حوزه باز آفرینی و ایجاد فضاهای شهری با حفظ اصالت آنها کرده است، تقدیر میکنم.

سولماز دهقانی با اشاره به بودجه اختصاص یافته به بافت تاریخی فرهنگی شیراز افزود: در سال جاری بودجه مناسبی به بافت تاریخی و فرهنگی اختصاص یافته و علاوه بر سرای روغنی ها، دو سرای گمرک واحمدی نیز احیا می‌شود و امیدواریم که شاهد رونق این بخش از شهر باشیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود ادامه داد: در این شرایط اقتصادی کار کردن، اجرای پروژه ها و مدیریت منابع کار دشواری است اما شهرداری توانسته با قوت پروژه های مختلفی در شهر از جمله تعدادی پروژه در حوزه باز آفرینی شهری را اجرا کند.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز از اجرای محور گردشگری حافظ و اجرای تراموا به عنوان دو پروژه اثر گذار حوزه گردشگری در بافت تاریخی فرهنگی یاد کرد.

مهدی قلندری، شهردار منطقه بافت تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز هم در این آیین ضمن تاکید بر اینکه رویکرد شهرداری احیا و بازافرینی بافت تاریخی است، گفت: از سال گذشته پروژه هایی در سطح منطقه هشت با نگاه گردشگری و بازآفرینی شروع شده و بیشتر آنها به نتیجه رسیده است.

قلندری اضافه کرد: در راستای رویکرد شورا و شهرداری مبنی بر توسعه گردشگری برای بازآفرینی سطح منطقه برنامه ریزی کرده ایم و در این راستا بازافرینی خیابان طالقانی سال گذشته انجام شد. همچنین برنامه ریزی بازافرینی سطح منطقه هشت با هدف گردشگری در سه محور شروع شده است. یکی از این برنامه ریزی ها طرح جامع بازآفرینی زندیه است که بازافرینی سرای روغنی و تیمچه احمدی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

وی افزود: با نگاه ویژه شهرداری برای احیا بافت تاریخی و گردشگری در بودجه سال ۹۹ اعتباری ویژه اختصاص یافته است.

قلندری عنوان کرد: انجام اقدامات عمرانی با محوریت بازآفرینی در سطح منطقه هشت به صورتی است که مشکلی برای کسبه فعال در این محورها ایجاد نشود.

شهردار منطقه ٨ شیراز خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقی که سرای روغنی اتفاق افتاد، تفاهم نامه ای سه جانبه با کسبه و میراث فرهنگی منعقد شده که طبق این تفاهم نامه میراث فرهنگی قول داده که از اعتبارات دولتی برای بازآفرینی بافت تاریخی اقدام کند.

همچنین در ادامه این مراسم یکی از کسبه بازار هم با تقدیر از رویکرد راستین مجموعه شهرداری و شورا در اجرای پروژه های انسان محوری گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات کسبه بازار این منطقه احداث زیرگذر زند هست که از دهه هفتاد مشکلات فراوانی را برای بازار و بافت تاریخی ایجاد کرده است.

یغمور با اشاره به اینکه بیان مشکلات بمعنای چشم پوشی از زحمات نیست افزود: امروز محور دیرینه زندیه با مشکل از رونق افتادن روبروست و مغازه دارانی را می شناسیم که از سر ناچاری به دست فروشی روی آورده اند. در حالی که این خیابان از رونقی به مثابه خیابان های توحید و ملاصدرا برخوردار بود و امیدواریم همه تلاش های شهردار زحمتکش کلانشهر شیراز و نگاه های خردمندانه شورا به بار نشیند و شاهد رضایتمندی اهالی این منطقه تاریخی باشیم.

وی با تشکر از زحمات شهرداری منطقه ۸ گفت: امیدواریم نتیجه بازآفرینی این محور به افزایش امید بینجامد و محور زندیه به عنوان نگین انگشتری شیراز به جایگاهی که لایق آن است نزدیک شود.

دیدگاه