مصرف سالانه ۱۶۰ هزار واحد خون در فارس

  • 27 خرداد 1399 - 10:41
مصرف سالانه ۱۶۰ هزار واحد خون در فارس

مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه سالانه ۱۶۰ هزار واحد خون در استان فارس از اهداکنندگان گرفته و برای بیماران نیازمند مصرف می‌شود، گفت: شیوع کرونا و کاهش میزان اهدای خون در حالی است که شمار زیادی از بیماران چشم انتظار فرآورده‌های خونی هستند که نباید آنان را فراموش کنیم.

ترابی افزود: با بیان اینکه سازمان انتقال خون فارس توانسته پاسخگوی ۱۰۰ درصدی نیاز‌های حیاتی، اورژانس، بیماران تالاسمی و سرطانی در استان باشد اظهار داشت: سالانه ۱۶۰ هزار واحد خون در استان از اهداکنندگان گرفته و مصرف می‌شود.

او گفت:۷۰ نفر در کلانشهر شیراز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا پلاسما اهدا کردند.

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به سن افرادی که می‌توانند پلاسما اهدا کنند، افزود: سن ۱۸ تا ۶۰ سال بهترین بازه سنی برای اهدای پلاسما است و و اهدای خون است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه اعمال جراحی معوقه ۳ ماهه اخیر مجددا راه‌اندازی شده و در حال انجام است فشار بسیار زیادی به ذخائر خونی آورده است و در حال حاضر مراکز با کاهش ذخایر خون روبه‌رو شدند.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه عمده مصرف خون در استان بیماران خاص، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های خون‌گیری در پایگاه‌های انتقال خون فارس به‌طور مستمر ضدعفونی می‌شوند و شهروندان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

ترابی با بیان اینکه نقش بانوان در اهدای خون در استان فارس تنها ۵ درصد است، گفت: باید این افراد برای اهدای خون به سهم ۵۰ درصدی خود به آقایان برسند.

مدیرکل انتقال خون فارس با تاکید بر اینکه هر واحد خون نجات دهنده جان ۳ بیمار نیازمند می‌شود، گفت: فرآورده‌های خونی تا یک‌ماه قابل نگهداری و استفاده است و پلاکت حاصل از این خون تا ۳ روز برای بیماران سرطانی و پلاسمای حاصل از خون برای بیماران سوختگی و بیمارانی که دچار مشکل انعقاد خون هستند، استفاده می‌شود.

دیدگاه