شناسایی محوطه‌های تاریخی جدید در پاسارگاد و خرم‌بید

  • 23 خرداد 1399 - 17:40
شناسایی محوطه‌های تاریخی جدید در پاسارگاد و خرم‌بید

محمد نصیری‌حقیقت مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پاسارگاد با اشاره به شناسایی محوطه‌های تاریخی جدید در شهرستان پاسارگاد و بخش مشهد مرغاب خرم بید، گفت: در پایش‌های انجام شده در محدوده شهرستان پاسارگاد و مناطقی از بخش مشهد مرغاب شهرستان خرم بید تعداد نسبتاً زیادی محوطه شناسایی شده است.

وی افزود: محوطه‌هایی که در آن‌ها پایش انجام شده در محدوده شهرستان پاسارگاد شامل «دشت کمین، گود بنه، تپه ماهور‌های شمال دهستان سرپنیران، ارتفاعات کلمبه تنگ، آهن‌پزان، کوه کوچکک، صف قدرت، منطقه چاه بید، پاکوه، منطقه سوباتان و دشت پاسارگاد» و بخش مشهد مرغاب شهرستان خرم بید شامل «دشت مرغاب، دشت قادرآباد، دهستان شهیدآباد، گردنه دیدگان، تنگ قلی، دشت علفی، دشت احمد بیگی، تنگ گنجک، تنگ چنارو، تنگ حنا، گردنه میان ملأ و گردنه قادرآباد» است.

نصیری ادامه داد: محوطه‌های تاریخی شناسایی شده از دوره میانی پارینه‌سنگی، پارینه‌سنگی جدید و فرا پارینه‌سنگی، فرهنگ‌های پیش از تاریخ، آثاری از دوران تاریخی هخامنشی، فرا هخامنشی، اشکانی و ساسانی، آثاری از دوران اسلامی (غالباً قرون میانی اسلامی تا عصر حاضر) است.

وی اظهار داشت: پاسارگاد به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مهم و تاریخی استان فارس و ایران در سال‌های گذشته به‌عنوان شهرستان پایه (پایلوت) برای تهیه نقشه باستان‌شناسی انتخاب شد.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پاسارگاد گفت: تیم پژوهشی پایگاه با بررسی جزئیات آثار ثبت و شناسایی‌شده و با هدف کلان که شامل مرجع مناسب برای فعالیت‌های پژوهشی مطالعاتی، دستیابی به بهترین روش حفاظتی از آثار با در نظر گرفتن موقعیت‌های خاص جغرافیایی، مسیر‌های دسترسی و روش حفاظت از آن‌ها است، اقدام به بررسی، تحلیل و تکمیل مطالعات و تدوین و مستندنگاری آن‌ها می‌کنند.

وی افزود: سپس با جمع‌آوری داده‌ها از جمله برداشت پلان، موقعیت‌یابی جهانی مکان، برداشت سفال، دوره‌بندی، مستندنگاری آثار معماری، مشخص کردن وضعیت مالکیت طی برنامه‌ای هدفمند برای ترسیم نقشه پراکنش آثار تاریخی این منطقه به تفکیک دوره‌بندی پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی و نقشه ارتباطی مکانی آثار تاریخی مهم دوره‌ها، بخش‌ها، اقدام می‌کنند.

نصیری تصریح کرد: تهیه و راه‌اندازی پایگاه اطلاعات مکانی (GIS) آثار و پدیده‌های باستان‌شناختی پاسارگاد یکی از مهم‌ترین اهداف مورد نظر این پایگاه است که پس از انجام بررسی و مطالعه میدانی در مناطق یاد شده، این برنامه انجام خواهد شد.

دیدگاه