پاکسازی گوردخمه فراهخامنشی در فارس

  • 23 خرداد 1399 - 9:46
پاکسازی گوردخمه فراهخامنشی در فارس

بهمن مردانی مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت از پاکسازی استودان فراهخامنشی «آبشخور رستم» خبر داد.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر زخم یادگاری‌نویسی‌ها بر پیکره گوردخمه آبشخور رستم گفت: از آنجایی که این استودان (گور دخمه) در شعاع ۶ کیلومتری مجموعه جهانی تخت جمشید و دقیقاً در کنار جاده قرار دارد، همیشه مورد تعرض افراد سودجو قرار می‌گیرد.

مردانی ادامه داد: عده‌ای سودجو به استودان فراهخامنشی «آبشخور رستم» با اسپری رنگ، تعرض کرده بودند که پس از اطلاع از موضوع، عملیات پاکسازی آغاز شد.

شهرام رهبر مسئول کارگاه پاکسازی این گوردخمه و کارشناس ارشد پایگاه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص گفت: عملیات پاکسازی در ۱۰ روز به همراه یک نفر استادکار تجربی مرمت‌کار به‌وسیله پاک‌کننده‌های مجاز در حال انجام است.

وی افزود: قبل از انجام کار ابتدا تست بر روی سنگ انجام می‌شود تا از مخرب نبودن مواد مصرفی اطمینان حاصل شود، سپس کار انجام می‌شود.

حدود یک هفته پیش سیاوش آریا – پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی – با بیان این‌که گوردخمه‌ی آبشخور رستم، متعلق به خاندان کمتر شناخته شده‌ی «پَرَتَرَکه‌ها» یا «فراته‌داران» مورد تعرض قرار گرفته است، گفته بود: برخی افراد با رنگ روی نقاط مختلف این گور دخمه‌ی تاریخی و ارزشمند اقدام به یادگاری نویسی کرده‌اند.

این کنشگر میراث فرهنگی درباره‌ی این اثر تاریخی نیز توضیح داد: گوردخمه‌ی «آبشخور رستم» را نخستین بار «لویی واندِنبِرگ» بلژیکی شناسایی کرد و در بررسی‌های خود آن را متعلق به اواخر دوره‌ی هخامنشی دانست، هر چند در پرونده‌ی ثبتی این اثر تاریخی آن را به دوره‌ی ساسانی نسبت داده‌اند.

دیدگاه