مرگ ۳۵ نفر در فارس بر اثر غرق‌شدگی

  • 19 خرداد 1399 - 11:57
مرگ ۳۵ نفر در فارس بر اثر غرق‌شدگی

دست‌کم ۳۵ نفر طی بهار امسال در فارس جان‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اعلام کرده از ابتدای فروردین امسال تاکنون بیش از ۳۰ نفر که در بین آن‌ها از کودک ۳ ساله تا فرد ۷۷ ساله دیده می شود؛ بر اثر غرق شدگی در آب جانشان را از دست داده اند که از روند افزایشی این نوع مرگ و میر در سال جدید حکایت می‌کند.

فارس اگر چه راهی به دریا ندارد اما استخر و حوضچه کشاورزی، کانال آب، تنگه و رودخانه به تعداد زیادی دارد.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور پارسال بعد از رودخانه ها، دریا با ۱۵۱ قربانی ، استخر‌های کشاورزی با ۱۴۰ فوتی، کانال‌های آب با ۱۳۷ نفر، دریاچه‌های مصنوعی و سد‌ها با ۹۰ قربانی، استخر‌های شنا با ۸۹ نفر و حوض و حوضچه‌ها با ۴۵ فوتی به ترتیب مکان‌های اصلی غرق شدگی هموطنانمان بوده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور آمار غرق شدگی در یک سال گذشته را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در ۸ سال گذشته، سال ۹۸ با هزار و ۲۷۵ فوتی، مرگبارترین سال از نظر غرق شدگی اعلام شده است. در این سال، فارس با ۹۴ فوتی رتبه چهارم کشور را به نام خود ثبت کرد. این میزان نسبت به سال ۹۷ که ۶۵ نفر در استان فوت کردند بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است.

بی‌احتیاطی، توجه نداشتن به نکات ایمنی، آشنا نبودن به فن شنا و تفاوت آن در دریا، استخر و دیگر محیط‌های آبی از دیگر عوامل غرق شدگی در آب است.

محمد جواد مرادیان، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس با اشاره به بارش‌های خوب و پر آب شدن برکه‌ها و رودخانه‌ها، به افراد توصیه می‌کند در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند و از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

مرادیان تاکید می‌کند در صورت مواجهه با فرد غرق شده، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید می‌توانند با استفاده از چوب، طناب، جلیقه نجات یا با تشکیل زنجیره انسانی به فرد حادثه دیده کمک کنند یا به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد تیر، مرداد و شهریور به ترتیب دارای بیشتری تلفات غرق شدگی بوده است.

دیدگاه